|
Weblog R100RS - Archief pagina 9
|
Stilstand -
kilometerteller gedemonteerd en verzonden CASU
31 januari 2005. Heb al een hele tijd
niet gereden en dat terwijl ik m'n nieuwe ruit zo graag
eens wil proberen. Maar, waarom wordt er dan niet gereden?
Deels vanwege het weer maar ook omdat ik geen tijd had.
Momenteel zou ik tijd hebben en is het weer prima, maar
nu ben ik al een paar dagen ziek. Dat schiet dus ook niet
op.
Wel heb ik, een weekje terug alweer, de kilometerteller
gedemonteerd. Overigens nog een reden om niet te rijden.
Ik heb dat één keer gedaan zo zonder tellertjes,
maar dat is niet echt voor herhaling vatbaar. Die kilometerteller
was immers nog niet helemaal in orde. De totaalteller
geeft ruwweg twee maal zoveel kilometers aan dan daadwerkelijk
afgelegd. Ook is de dagteller niet goed op nul te zetten.
Any way, het ding is na een bemoedigend telefoongesprek
opgestuurd naar CASU in Utrecht. Even afwachten dus... |
|
|
|
Parabellum
ruit afgeleverd en gemonteerd
1 januari 2005. Die Amerikanen houden
van opschieten. Ik heb de nieuwe ruit de dag voor kerst
besteld en de 29e was 'ie al hier! Natuurlijk
was ik heel nieuwsgierig naar hoe deze toch wel hoge ruit
zou staan. Dus het ding gelijk maar gemonteerd. Dat ging
heel vlot trouwens. Er worden 6 boutjes, verende tussenringen
en kunststof moertjes mee-geleverd waarmee de ruit in
10 minuutjes op de kuip zit. Maar goed, het doel is en
blijft om van de turbulentie af te komen, maar als de
motor er een beetje leuk uit blijft zien is dat mooi meegenomen.
Eerlijk gezegd was ik toch wel een heel klein beetje bang
dat de beemer er ineens als een 'oude mannen brommer'
uit zou gaan zien maar dat is helemaal niet het geval.
De Parabellum ruit oogt wel wat minder 'snel' dan de originele,
maar aan de andere kant is het net alsof 'ie er altijd
al op heeft gezeten. De proef op de som, de rijtest, heb
ik nog niet genomen. Ik heb eerst de jaarwisseling maar
eens voorbij laten gaan. Als het een dezer een beetje
fatsoenlijk weer is dan ben ik onmiddellijk op weg. |
|
|
|
Ruit besteld
- passen en meten
27 december 2004. Na wat heen en weer
mailen is de Parabellum ruit besteld! Hij zou vandaag
in de States op de post gaan met een postzegel erop van
50 dollar! Dat is niet niks maar ja, het ding moet toch
hierheen... Overigens heeft men bij de fabriek nog even
gekeken naar het fotootje van mezelf op de brommer en
de medium height (18 inch) geadviseerd. Om straks niet
alleen maar een 'ruit' te zien staan met een motortje
eronder heb ik toch maar voor de witte versie gekozen.
Smoke lijkt me ook wel mooi, maar oogt misschien wel erg
heavy. Ben reuze benieuwd moet ik zeggen. Is het straks
stil om mijn hoofdje? |
|
|
|
Hulde Laminar
Inc. - Parabellum - toeteren! - kerstgevaar
18 december 2004. Terwijl TPG nog steeds
aan het zoeken is naar het pakketje met de Laminar LIP,
blijkt het ding ondertussen al lang en breed in de States
te zijn afgeleverd. Aansluitend heeft Laminar 71 dollar
retour op m'n credit card gestort. Hulde dus aan deze
firma. Ik bespeur op het web en in de mail hier en daar
enige terughoudendheid om direct bij Laminar te bestellen,
maar wat mij betreft is dat bij deze firma absoluut niet
nodig. Wel ben ik wat geld kwijt aan het verzenden maar
ja, dat hoort erbij. De volgende stap is een compleet
andere ruit van Parabellum. Ben nog even aan het nadenken
over de kleur; wit of smoke. Deze ruit is in drie hoogtematen
leverbaar. Ik ga daarom een fotootje van mezelf op de
beemer -met standaard ruit- voorzien van wat maten mailen
voor advies. Wordt dus vervolgd.
Verder lagen de nieuwe trappers alweer een tijdje op de
plank maar ik had nog geen tijd gehad om ze erop te zetten.
Nu dus wel. Ook heb ik eindelijk een setje claxons op
de kop getikt bij Jules uit Den Haag. Kan ik weer lawaai
maken! Niet dat ik veel rijdt in deze tijd. Het weer kan
me niet schelen -pekel daar gelaten dan- maar al die kerstidioten
wel. In de dagen voor kerst verandert de gemiddelde automobilist
in een nietsontziende killer. Motor? Welke motor! Opgelazerd,
ik ben kerstinkopen aan het doen! Na de kerst krijgen
we dat weer, maar dan vanwege oud & nieuw. Ik blijf
wel ff van de weg. |
|
|
|
Laminar LIP voldoet niet - geluidje
31 oktober 2004. Vandaag een flink
stuk gereden met de Laminar LIP en
besloten 'm terug te sturen. Er is wel wat minder turbulentie
maar het is niet genoeg afgenomen om plezierig een lange
afstand te kunnen rijden. Jammer, want ik vind het wel
een mooi ding dat best wel mooi staat.
Ook ben ik weer op jacht geweest naar m'n "geluidje".
De tank was bijna leeg dus kon ik zonder gedoe de onderkant
goed bekijken. Daar bleek nog een slijtplekje te zitten.
Dit keer afkomstig van de spannings regelaar. Deze zit
met rubberen ringetjes verend opgegehangen aan het frame.
Deze rubbertjes zijn niet helemaal ok meer zo blijkt
waardoor het hele ding teveel speling heeft en de tank
kan raken. Voorlopig ff vastgezet, wordt nog definitief
opgelost.
|
|
|
|
Laminar LIP afgeleverd en gemonteerd
- koude start
29 oktober 2004. Afgelopen maandag
is de Laminar LIP al afgeleverd. Mooi toch dat Internet.
Je vult een webformuliertje in en iemand aan de andere
kant van de wereld stuurt je wat op. Maar goed, het
ding gelijk gemonteerd natuurlijk. Hat was toevallig
nog vrij warm die dag en dat is gunstig voor de hechting
van de bijgeleverde 3M tape. De boel met de fohn toch
nog even een beetje verwarmd en de LIP op de ruit geplakt.
Ik heb nog niet de kans gehad er een lang stuk mee te
rijden. Ben ff op de rijksweg geweest en ik geloof dat
er wel enige verbetering is.
Het gekke is dat zoiets op de een of andere manier moeilijk
is vast te stellen. Even was is wat teleurgesteld want
het was niet in één klap stil. Maar, ik
realiseerde me al snel dat dat waarschijnlijk onmogelijk
is met kuip en heb m'n verwachtingen wat bijgesteld.
Ik hoop dit weekend ff tijd te hebben voor een rit van
een uurtje om 's te kijken wat het effect van de LIP
is.
Later deze week was het ineens weer behoorlijk koud
en nog vochtig ook. Kortom, het moment voor de koude/natte
starttest! De beemer stond wel in z'n motoport natuurlijk
maar expres de hele nacht niet afgedekt. Die ochtend
was het mistig en pakweg 5 graden en hij startte vlekkeloos!
Daar ben ik nou 's blij mee.
|
|
|
|
Opnieuw geluidje - opnieuw turbulentie
- Laminar LIP
24 oktober 2004. Ben op zoek geweest
naar het "geluid". Heb de tank eraf gehad
en daar een slijtplekje ontdekt. De tank raakt kennelijk
onder bepaalde omstandigheden de bovenbuis van het frame.
Dat hoort natuurlijk niet. Ik heb er voorlopig maar
even een stukje rubber tussen gelegd. Daarmee leek het
probleem verholpen totdat ik het onlangs toch weer hoorde.
Nader onderzoek volgt.
Verder heb ik een tijdje nagedacht over een oplossing
voor die bulderende turbulentie van de kuipruit. Op
de Amerikaanse markt is er nog genoeg te koop voor oudere
machines. Ik hield uiteindelijk twee produkten over:
een compleet nieuwe ruit, speciaal ontworpen voor op
de kuip van de RS en leverbaar in drie hoogtes van Parabellum
of een Laminar LIP. De laatste is een soort spoiler
die op/boven de bestaande ruit wordt geplaatst. Het
voordeel daarvan is dat ik de standaard ruit -net gekocht-
kan blijven gebruiken.
Nu blijft het, ook met een andere ruit, altijd een gok.
Ben ik straks nu van die herrie af of niet!? Daarom
heb ik eerst maar eens geïnformeerd via het forum
van de Hobbyist of iemand ervaring had met de LIP op
een RS. Helaas was dat niet het geval. Toen de Amerikanen
maar 's gemaild met de vraag wat we gaan doen als de
LIP onverhoopt niet werkt. Terugsturen dus. Er wordt
een 30 dagen niet goed/geld terug-policy gehanteerd.
Gezien de afstand en de transporttijd is mij toegezegd
dat er bij overschrijding daarvan niet moeilijk wordt
gedaan. Vandaar dat het ding nu naar mij onderweg is.
Ben heel benieuwd! En iets meer dan 100 dollar armer...
|
|
|
|
Onderdelenmarkt Hardenberg - rubbers
- geluidje
4 oktober 2004. We zijn naar de Achterhoek
geweest. In Hardenberg was er de najaarsmarkt. Vorig
jaar waren we daar ook al geweest. Ik moet zeggen, het
is de leukste onderdelen/motorenmarkt die we kennen.
Geen gezeur. De koeien het weiland uit, tent en marktkramen
erin en klaar! Iedereen is er buitengewoon relaxed en
vriendelijk, iedereen heeft het naar z'n zin en dat
er een beetje modder ligt? Nou en! Geweldig gewoon.
Ik heb er niks gevonden -ik zoek immers nog een kilometertellertje-
maar dat doet er niet toe, het was gewoon leuk.
Ik heb trouwens nog even contact gehad met Gerjo want
de rubbers van m'n voetsteunen vallen uit elkaar. Dat
kan natuurlijk niet want die zijn nog bijna nieuw. Ze
hebben kennelijk te lang op een plankje gelegen. Komt
ook in orde, Gerjo regelt een paar verse exemplaren.
Het gekke geluidje is er ook nog steeds. Ik verdenk
de kuip maar ben er nog steeds niet echt achter wat
het nou is. Ik blijf zoeken natuurlijk.
Ondertussen heb ik er net iets meer dan 1300 kilometer
opzitten sinds het groot onderhoud. Dat is niet eens
zo veel terwijl ik er voor m'n gevoel toch wel vaak
op zit. Maakt ook eigenlijk niets uit, ik heb het prima
naar m'n zin zo.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|