|
Weblog R100RS - Archief deel 11
|
Toch even samen
gereden - opnieuw oordopjes
11 juli 2005. De weken vliegen voorbij.
De chemo's van Deir dwingen ons te leven in een strak
schema. Daarbij komt natuurlijk dat Deir zich niet altijd
even goed voelt. Maar op die momenten dat dat wel zo is,
dan gaat ze er ook voor. Zo zat zat ze afgelopen weekend
toch weer achterop de beemer! In eerste instantie was
ze wat terughoudend maar onder meer het argument "je
kunt ook nog drie maanden binnen gaan zitten" was
voldoende om haar over de streep te krijgen. Veilig beschut
door het motorpak tegen de zon -mag niet vanwege de kuur-
lekker een uurtje wat dijkjes gereden. Ze was er heel
blij mee!
Ondanks de lange rustperiode geen problemen met opstarten
van de motor. Wat me wel opviel en wat ik al eerder had
gemerkt nadat de motor lange tijd ongebruikt was, is dat
dan 'ie ontzettend rauw loopt. Ik denk dat komt doordat
de olie in het blok naar het carter is gezakt. Na een
halve minuut draaien wordt het al minder en na nog een
minuut loopt hij als vanouds.
Het stuur bevalt uitstekend. Wel zijn de gaskabels heel
erg krap. Die ga ik toch maar vervangen. Dat is niet erg
want dat stond toch nog op m'n lijstje van 'ooit nog te
doen'. Ook heb ik m'n aangepaste oordopjes weer geprobeerd.
Dat zal ik weer hebben natuurlijk, de klachten -irritant
pijnlijk randje aan oor- zijn wel minder maar niet weg.
Zodoende heb de polstering uit m'n helm voorzichtig uit
elkaar gepeuterd, ter hoogte van het probleemgebied een
heel klein beetje schuimrubber weggenomen en de boel weer
dichtgenaaid. Of dat helpt weet ik nog niet. Raar hoor,
zonder dopjes of met de wegwerpdopjes zit die helm perfect. |
|
|
|
Geen zin -
dank voor reacties
25 juni 2005. Heb nog steeds niet gereden.
Deels omdat we veel tijd in ons zomerhuisje doorbrengen,
deels omdat er geen tijd is en de zin ontbreekt. In dat
laatste komt af en toe een heel klein beetje verandering.
Zodoende denk ik er nu over na om misschien morgen weer
's een stukje te brommen. Of dat lukt valt niet te voorspellen.
De dagen verlopen nogal wisselvallig. Ik zie wel. Wat
ik graag nog even wil vermelden is dat ik op het voorgaande
item een aantal bijzonder hartelijke reacties heb gekregen.
Zomaar, van van andere rijders die ons een hart onder
de riem steken. Geweldig!
Ook
nog in aansluiting op het vorige verhaaltje een fotootje
van het stuur dat in plaats van de risers werd geleverd. |
|
|
|
Schril contrast - stuur gemonteerd
- oordopjes
11 juni 2005. Het is een tijdlang
stil geweest in m'n blog. Op de avond van 24 april,
nog helemaal opgetogen van haar motor-experience, ontdekte
mijn vrouw een bobbeltje in haar hals. Een groter contrast
was niet denkbaar. In de afgelopen weken is datgene
gebleken waar een ieder diep in zijn/haar hart bang
voor is: kanker. (lymfoma) Inmiddels is uitgezocht om
welke soort het precies gaat en is de behandeling al
gestart. Dit type word "goed behandelbaar"
genoemd en genezing is mogelijk. De weg daar naartoe
is echter niet eenvoudig en zeker niet voorspelbaar.
En zo zag ons leven er ineens heel anders uit.
Nu relativeerden we toch al vaak de nodige zaken, maar
in tijden zoals deze is eigenlijk nog maar weinig van
echt belang. Sindsdien heb ik niet meer op de beemer
gereden of erover nagedacht. Zeker in de eerste weken
waren m'n gedachten overal behalve op de weg. Met de
auto durfde ik het nog wel aan om te rijden maar op
de motor echt niet.
2 weken terug heb ik de motor weer eens onder het zeiltje
vandaan gehaald. Niet om te brommen overigens. Gerjo
had de risers binnen en die hadden we even opgehaald
omdat we er even uit wilden. Uiteindelijk bleken de
'risers' te bestaan uit een compleet nieuw -5 cm verhoogd-
stuur. Dat hadden we uit de folder echt niet begrepen!
Om 's even wat met m'n handen te doen ben ik met de
montage begonnen. Deir ernaast op een stoeltje, zo ben
je dan toch bij elkaar! Volgens de beschrijving moest
dit stuur met de originele kabels gebruikt kunnen worden.
Dat is ook wel zo, maar heel erg krap. Wat me niet beviel
was dat de gas-rem- en koppelingskabels echt klem tegen
de kabels van de tellerpartij aan kwamen te zitten.
Nu blijkt er in de kroonplaat een tweede set gaten zit
dat misschien wel bij de RT werd gebruikt? In ieder
geval, deze gaten zitten ca 1.5 cm naar de bestuurder
toe. Door deze te gebruiken kwam e.e.a. onder de tellers
niet meer zo in de verdrukking. Wel heb ik de beugel
waar de teller op zit aan gewijzigd vanwege de passing
van de moeren van de stuurklemmen en waren er twee afstandbusjes
nodig om de boel weer vast te krijgen. Kortom: het stuur
is 5 cm omhoog gegaan en 1.5 cm naar me toe. Dat zou
de oplossing moeten zijn de pijn in m'n schouders.
Tenslotte heb ik m'n oordopjes ook weer terug. Ze zijn
keurig netjes iets korter gemaakt door Alpine maar heb
ze nog niet geprobeerd.
|
|
|
|
Duo! - wegligging
24 april 2005. Geïnspireerd door
het succes van de eerste motorrijles wilde Deir vandaag
gelijk achterop. Dus het douzadel erop, de veertjes in
de hoge stand en rijden maar. Dat is toch weer een mijlpaaltje
in de geschiedenis van deze boxer. Ik heb 'm ondertussen
alweer een tijdje maar heb steeds alleen gereden. Opzettelijk
overgens. In eerste instantie vanwege de mogelijke onbetrouwbaarheid
en het gedoe wat je dan hebt als je samen ergens aan de
kant staat en je de ander niet kunt bellen om je op te
halen. In tweede instantie omdat ik een tijd niet gereden
had en motor eerst beter wilde leren kennen. Diezelfde
motor verbaasde me vandaag toch weer. De effecten van
het rijden met een duopassagier vielen me enorm mee. Op
de een of andere manier had ik verwacht dat de wegligging
een stuk minder zou zijn maar da's dus niet zo. Maar goed,
we zijn vroeg op pad gegaan en hadden alle dijkjes in
de Albrandswaard voor onszelf en hebben ons prima vermaakt. |
|
|
|
Risers - Deir zelf rijden! - oordopjes
23 april 2005. Op mijn lijstje van
"things to do" staat nog het verhogen van
het stuur ivm pijn in de schouders en nek bij lange
ritten. Had daar het web al voor afgestruind en twee
oplossingen gevonden: zelf maken of het stuur van een
K75S monteren. Doehetzelven leek me wel wat omdat ik
er dan gelijk een verstelbare constructie van kon maken.
Bij Gerjo gevraagd wat een setje bevestigingsbeugels
voor het stuur moet kosten: pakweg 150 euro! Hmmm...
Gerjo bleek echter een kant en klaar oplossing te kunnen
leveren. Een of ander obscuur Duits bedrijf (wat anders)
maakt een setje risers van 5 cm voor circa 80 euro.
Deze zijn besteld, kan ff duren.
Dan iets heel anders. Al dat gerommel van mij met die
motor heeft een spin off gekregen. Deirdre (=vrouw)
zat zich de laatste tijd af te vragen of het een leuk
gevoel geeft om zelf een motor te berijden. Wij weten
dat allang, maar hoe leg je dat uit. Door haar op te
geven voor de Viva Motordag! Ha!
Zodoende stonden wij vanmorgen om 08:30 voor de eerste
sessie van dit evenement in het Brabantse Heesch. Aldaar
werd een 6-tal dames in het sterke pak gehesen en kregen
zij ieder een instructeur toegewezen. Het doel van de
ochtend was slalom
leren rijden werd er droogjes medegedeeld. De paniek
stond op ieders gezicht! Gelukkig verstonden de instructeurs
hun vak en voorzichtig aan werden de
eerste beginselen aangeleerd. Het resultaat: Deir
gaat haar motorrijbewijs halen! Dolblij kwam ze van
haar choppertje af! Leukleukleuk!! Ik ga ondertussen
eens meten hoeveel ruimte er over is in de motoport
;-)
Oh ja, m'n oordopjes zijn er. Prima dingen. Heb misschien
toch nog wel iets te piepen (ja, ik wordt ook wel eens
moe van mezelf) want het uitwendige deel van de dopjes
is wat lang waardoor m'n oor nu een beetje klem zit
tegen m'n helm. Ga kijken of ik er aan kan wennen of
dat er misschien een pietsje vanaf moet. Desalniettemin
zitten ze verder lekker en dempen ze geweldig!
|
|
|
|
Overpeinzingen
27 maart 2005. Ik had het niet van
mezelf verwacht, maar ik heb al 10 pagina's weblog over
de RS volgeschreven. En, ik vind het nog steeds leuk!
En dan bedoel ik de blog en de RS :-)
Wel constateerde ik iets eigenaardigs bij mezelf. De
beemer is 'af'. Althans binnen de gestelde doelen. Daardoor
heb ik niks meer te sleutelen en dat blijk ik dus te
missen. Ik heb ontwenningsverschijnselen! Vooral het
'uitvinden' hoe de dingen in elkaar zitten en werken.
Er valt op dat vlak nog zoveel voor mij te leren. Dus,
wat nu? De beemer alsnog helemaal uit elkaar? Nou nee,
het argument blijft dat 'ie daar niet slecht genoeg
voor is en daar komt dan nog bij dat ik dan waarschijnlijk
erg lang niet meer kan rijden.
Een andere motor op de kop tikken? Misschien. Dat moet
dan wel een boxer zijn en het liefst een R100 ? want
dan kan ik de kennis die ik daarmee opdoe gebruiken
voor de RS. Geen idee waar dit gaat eindigen. Overigens
doet de door CASU gerestaureerde teller het uitstekend.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|