<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 11


Toch even samen gereden - opnieuw oordopjes
11 juli 2005. De weken vliegen voorbij. De chemo's van Deir dwingen ons te leven in een strak schema. Daarbij komt natuurlijk dat Deir zich niet altijd even goed voelt. Maar op die momenten dat dat wel zo is, dan gaat ze er ook voor. Zo zat zat ze afgelopen weekend toch weer achterop de beemer! In eerste instantie was ze wat terughoudend maar onder meer het argument "je kunt ook nog drie maanden binnen gaan zitten" was voldoende om haar over de streep te krijgen. Veilig beschut door het motorpak tegen de zon -mag niet vanwege de kuur- lekker een uurtje wat dijkjes gereden. Ze was er heel blij mee!
Ondanks de lange rustperiode geen problemen met opstarten van de motor. Wat me wel opviel en wat ik al eerder had gemerkt nadat de motor lange tijd ongebruikt was, is dat dan 'ie ontzettend rauw loopt. Ik denk dat komt doordat de olie in het blok naar het carter is gezakt. Na een halve minuut draaien wordt het al minder en na nog een minuut loopt hij als vanouds.

Het stuur bevalt uitstekend. Wel zijn de gaskabels heel erg krap. Die ga ik toch maar vervangen. Dat is niet erg want dat stond toch nog op m'n lijstje van 'ooit nog te doen'. Ook heb ik m'n aangepaste oordopjes weer geprobeerd. Dat zal ik weer hebben natuurlijk, de klachten -irritant pijnlijk randje aan oor- zijn wel minder maar niet weg. Zodoende heb de polstering uit m'n helm voorzichtig uit elkaar gepeuterd, ter hoogte van het probleemgebied een heel klein beetje schuimrubber weggenomen en de boel weer dichtgenaaid. Of dat helpt weet ik nog niet. Raar hoor, zonder dopjes of met de wegwerpdopjes zit die helm perfect.
 
Geen zin - dank voor reacties
25 juni 2005. Heb nog steeds niet gereden. Deels omdat we veel tijd in ons zomerhuisje doorbrengen, deels omdat er geen tijd is en de zin ontbreekt. In dat laatste komt af en toe een heel klein beetje verandering. Zodoende denk ik er nu over na om misschien morgen weer 's een stukje te brommen. Of dat lukt valt niet te voorspellen. De dagen verlopen nogal wisselvallig. Ik zie wel. Wat ik graag nog even wil vermelden is dat ik op het voorgaande item een aantal bijzonder hartelijke reacties heb gekregen. Zomaar, van van andere rijders die ons een hart onder de riem steken. Geweldig!
Click!Ook nog in aansluiting op het vorige verhaaltje een fotootje van het stuur dat in plaats van de risers werd geleverd.
 

Schril contrast - stuur gemonteerd - oordopjes
11 juni 2005. Het is een tijdlang stil geweest in m'n blog. Op de avond van 24 april, nog helemaal opgetogen van haar motor-experience, ontdekte mijn vrouw een bobbeltje in haar hals. Een groter contrast was niet denkbaar. In de afgelopen weken is datgene gebleken waar een ieder diep in zijn/haar hart bang voor is: kanker. (lymfoma) Inmiddels is uitgezocht om welke soort het precies gaat en is de behandeling al gestart. Dit type word "goed behandelbaar" genoemd en genezing is mogelijk. De weg daar naartoe is echter niet eenvoudig en zeker niet voorspelbaar. En zo zag ons leven er ineens heel anders uit.
Nu relativeerden we toch al vaak de nodige zaken, maar in tijden zoals deze is eigenlijk nog maar weinig van echt belang. Sindsdien heb ik niet meer op de beemer gereden of erover nagedacht. Zeker in de eerste weken waren m'n gedachten overal behalve op de weg. Met de auto durfde ik het nog wel aan om te rijden maar op de motor echt niet.
2 weken terug heb ik de motor weer eens onder het zeiltje vandaan gehaald. Niet om te brommen overigens. Gerjo had de risers binnen en die hadden we even opgehaald omdat we er even uit wilden. Uiteindelijk bleken de 'risers' te bestaan uit een compleet nieuw -5 cm verhoogd- stuur. Dat hadden we uit de folder echt niet begrepen!
Om 's even wat met m'n handen te doen ben ik met de montage begonnen. Deir ernaast op een stoeltje, zo ben je dan toch bij elkaar! Volgens de beschrijving moest dit stuur met de originele kabels gebruikt kunnen worden. Dat is ook wel zo, maar heel erg krap. Wat me niet beviel was dat de gas-rem- en koppelingskabels echt klem tegen de kabels van de tellerpartij aan kwamen te zitten.
Nu blijkt er in de kroonplaat een tweede set gaten zit dat misschien wel bij de RT werd gebruikt? In ieder geval, deze gaten zitten ca 1.5 cm naar de bestuurder toe. Door deze te gebruiken kwam e.e.a. onder de tellers niet meer zo in de verdrukking. Wel heb ik de beugel waar de teller op zit aan gewijzigd vanwege de passing van de moeren van de stuurklemmen en waren er twee afstandbusjes nodig om de boel weer vast te krijgen. Kortom: het stuur is 5 cm omhoog gegaan en 1.5 cm naar me toe. Dat zou de oplossing moeten zijn de pijn in m'n schouders.
Tenslotte heb ik m'n oordopjes ook weer terug. Ze zijn keurig netjes iets korter gemaakt door Alpine maar heb ze nog niet geprobeerd.

 
Duo! - wegligging
24 april 2005. Geïnspireerd door het succes van de eerste motorrijles wilde Deir vandaag gelijk achterop. Dus het douzadel erop, de veertjes in de hoge stand en rijden maar. Dat is toch weer een mijlpaaltje in de geschiedenis van deze boxer. Ik heb 'm ondertussen alweer een tijdje maar heb steeds alleen gereden. Opzettelijk overgens. In eerste instantie vanwege de mogelijke onbetrouwbaarheid en het gedoe wat je dan hebt als je samen ergens aan de kant staat en je de ander niet kunt bellen om je op te halen. In tweede instantie omdat ik een tijd niet gereden had en motor eerst beter wilde leren kennen. Diezelfde motor verbaasde me vandaag toch weer. De effecten van het rijden met een duopassagier vielen me enorm mee. Op de een of andere manier had ik verwacht dat de wegligging een stuk minder zou zijn maar da's dus niet zo. Maar goed, we zijn vroeg op pad gegaan en hadden alle dijkjes in de Albrandswaard voor onszelf en hebben ons prima vermaakt.
 

Risers - Deir zelf rijden! - oordopjes
23 april 2005. Op mijn lijstje van "things to do" staat nog het verhogen van het stuur ivm pijn in de schouders en nek bij lange ritten. Had daar het web al voor afgestruind en twee oplossingen gevonden: zelf maken of het stuur van een K75S monteren. Doehetzelven leek me wel wat omdat ik er dan gelijk een verstelbare constructie van kon maken. Bij Gerjo gevraagd wat een setje bevestigingsbeugels voor het stuur moet kosten: pakweg 150 euro! Hmmm... Gerjo bleek echter een kant en klaar oplossing te kunnen leveren. Een of ander obscuur Duits bedrijf (wat anders) maakt een setje risers van 5 cm voor circa 80 euro. Deze zijn besteld, kan ff duren.

Dan iets heel anders. Al dat gerommel van mij met die motor heeft een spin off gekregen. Deirdre (=vrouw) zat zich de laatste tijd af te vragen of het een leuk gevoel geeft om zelf een motor te berijden. Wij weten dat allang, maar hoe leg je dat uit. Door haar op te geven voor de Viva Motordag! Ha!

Zodoende stonden wij vanmorgen om 08:30 voor de eerste sessie van dit evenement in het Brabantse Heesch. Aldaar werd een 6-tal dames in het sterke pak gehesen en kregen zij ieder een instructeur toegewezen. Het doel van de ochtend was slalom leren rijden werd er droogjes medegedeeld. De paniek stond op ieders gezicht! Gelukkig verstonden de instructeurs hun vak en voorzichtig aan werden de eerste beginselen aangeleerd. Het resultaat: Deir gaat haar motorrijbewijs halen! Dolblij kwam ze van haar choppertje af! Leukleukleuk!! Ik ga ondertussen eens meten hoeveel ruimte er over is in de motoport ;-)

Oh ja, m'n oordopjes zijn er. Prima dingen. Heb misschien toch nog wel iets te piepen (ja, ik wordt ook wel eens moe van mezelf) want het uitwendige deel van de dopjes is wat lang waardoor m'n oor nu een beetje klem zit tegen m'n helm. Ga kijken of ik er aan kan wennen of dat er misschien een pietsje vanaf moet. Desalniettemin zitten ze verder lekker en dempen ze geweldig!

 

Overpeinzingen
27 maart 2005. Ik had het niet van mezelf verwacht, maar ik heb al 10 pagina's weblog over de RS volgeschreven. En, ik vind het nog steeds leuk! En dan bedoel ik de blog en de RS :-)
Wel constateerde ik iets eigenaardigs bij mezelf. De beemer is 'af'. Althans binnen de gestelde doelen. Daardoor heb ik niks meer te sleutelen en dat blijk ik dus te missen. Ik heb ontwenningsverschijnselen! Vooral het 'uitvinden' hoe de dingen in elkaar zitten en werken. Er valt op dat vlak nog zoveel voor mij te leren. Dus, wat nu? De beemer alsnog helemaal uit elkaar? Nou nee, het argument blijft dat 'ie daar niet slecht genoeg voor is en daar komt dan nog bij dat ik dan waarschijnlijk erg lang niet meer kan rijden.
Een andere motor op de kop tikken? Misschien. Dat moet dan wel een boxer zijn en het liefst een R100 ? want dan kan ik de kennis die ik daarmee opdoe gebruiken voor de RS. Geen idee waar dit gaat eindigen. Overigens doet de door CASU gerestaureerde teller het uitstekend.

 

12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23