<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 1

Remmen los, testrit!
20 juli 2003. Een stukje rijden. Eerst maar eens naar een grote en vooral lege parkeerplaats in de buurt. Nu het voorwiel vrij loopt en de banden weer op spanning zijn, rolt de motor tenminste normaal. Dat scheelt een stuk. Omdat ik al een tijdje niet meer op een motor heb gereden en dit toch wel een zwaar ding is, doe ik gewoon wat oefeningen. Na enige tijd de voorrem maar eens op de proef gesteld. Na het inknijpen van het remhandel gebeurt er eerst een tijdje niets. Dan grijpt de rem ineens hard in. "Hard" is relatief, wan het remvermogen is om te huilen. Mijn zus heeft een Harley Liberator uit 1942 die nog beter remt! E.e.a. versterkt mijn besluit om de rem te laten reviseren. Een keer stilstaan met motorpech is vervelend, maar een rem die niet goed werkt is een probleem!.
Behalve op de parkeerplaats ook even richting industriegebied geweest en rustig wat getuft. Alles bij elkaar loopt de motor vandaag bijna 2 uur. Hij loopt als een zonnetje en er nog steeds geen druppel olie te zien. Ik was er een beetje bang voor dat 'ie misschien zou gaan zweten als het blok goed warm werd. Als dat zo blijft, ben ik heel gelukkig!
 
Werkplaatshandboek - eerste gesleutel
Click!
18 juli 2003. Heb het werkplaatshandboek al ontvangen. Blijkt wel erg handig want er is een truukje om de excentrische as/spie uit de remklauw te kunnen halen. Nadat de eerste remklauw eraf is draait het wiel weer makkelijk rond. De zuiger zit muurvast. Laten "schrikken" helpt niet. Klem erop met stukjes hout ertussen ter bescherming. Gaat allemaal erg stroef. E.e.a. schoongemaakt en gemonteerd. Tegelijk de remleidingen enzo ook maar 's goed bekeken. Is op zich niet veel mis mee, maar het bevalt me toch niet. Ik besluit op zeker te gaan en de voorrem door de dealer te laten reviseren. De spaken en de velg opknappen doe ik de komende winter. Heb verder geen tijd meer om te rijden.
 
Verkennen
16 juli 2003. Ik blijk een aantal mensen te kennen die een R100 hebben gehad of nog steeds hebben. Daar zitten een paar sleutelaars bij. Daar heb je wat aan. Diverse tips mbt tot de rem gekregen. Ook Jan Keessen Motoren maar eens gebeld maar dat gesprekje verliep niet zo vlot. Verder even op internet rondgekeken. In de nieuwsgroep alt.nl.motorfiets.bmw biedt iemand een werkplaatshandboek voor de r60 ect aan. Nog in het Nederlands ook. Mailtje gestuurd waarna een leuk telefoontje volgde.
 

Eerste ritje
15 juli 2003. Naar de benzinepomp om de hoek om de banden op te pompen en een beetje verse benzine te halen. Als ik het gas loslaat "duikt" de motor. Ik denk dat de rem sleept c.q. vast zit. De schijven blijken behoorlijk warm te worden hetgeen mijn vermoeden bevestigd. Ook kost het moeite om het wiel met de hand rond te draaien. De boel af laten koelen en weer terug naar huis. Eerst maar 's wat informatie verzamelen.

 

Formaliteiten
11 juli 2003. Naar het postkantoor geweestom de formaliteiten af te handelen. Kenteken overgeschreven. Verzekering gebeld. Vervolgens de motor maar eens gestart (loopt vrijwel gelijk) waarna ik hem mijn tuin inrij. Soepel is anders. Het eerstvolgende wat ik ga doen is de banden op spanning brengen. Ha! Ik ben een Airhead zoals de Engelsen zeggen.

 

BMW te koop!
Juni 2003. M'n buurman laat weten dat hij wil stoppen met rijden en biedt zijn motor aan mij te koop aan. We gaan samen om de tafel en komen een prijs overeen.

 

Storm!
November 2002. Het stormt bijzonder hard. Als ik thuis kom zie ik dat de buurman z'n motor is omgewaaid. Samen zetten we het ding weer overeind en op een veilige plek uit de wind. Om dit te kunnen doen moet ik 'm even starten. De motor heeft dan al maanden niet gelopen. Na drie pogingen draait 'ie. Gelijk valt op dat hij voor geen meter rolt. Ik wijt dat aan een veel te lage bandenspanning. Wonderlijk genoeg is er geen schade door de val.

 
"First contact"
Ergens in 2001. De eigenaar (m'n buurman) van de R100 RS en ik lopen elkaar weer eens tegen het lijf. Zijn gezondheid is niet optimaal. Verder hebben we het natuurlijk even over zijn motor. Voor het eerst laat hij doorschemeren dat het rijden wat moeilijker wordt en dat de gedachte aan stoppen wel eens bij hem op komt. Laconiek zeg ik "nou, mocht je 'm weg doen, denk dan 's aan mij".

12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

 

 


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23