|
Weblog R100RS - Archief deel 6
|
Gerjo redt!
- starthulp is probleem - teller mineur
11 juli 2004. Gerjo belt - op zondag!
- om te vertellen dat hij het probleem gevonden heeft.
Het is inderdaad de bedrading van de starthulp. Ook Gerjo
vindt het een bijzonder zeldzaam ding maar sloopt het
er op mijn verzoek toch maar even af. De bedrading is
nu weer helemaal origineel. Over de kilometerteller heeft
Gerjo wat minder goed nieuws. Het lijkt erop dat reparatie
mogelijk is, maar dat kost erg veel tijd en dat heeft
hij gegeven de omstandigheden eigenlijk niet. Dat blijkt
ook wel, anders zou hij op zondag wel gewoon lekker thuis
gaan zitten.
Wel gaat hij me nog uitleggen wat het probleem in die
teller veroorzaakt zodat ik zelf nog een reparatiepoging
kan doen. Ik kijk wel of dat lukt en ga ook alvast het
net afspeuren naar een tellertje. Komt vast wel goed. |
|
|
|
Lekker opgeschoten - start niet, naar
Gerjo
10 juli 2004. Vorig weekend lekker
opgeschoten en toch baal ik een beetje. Het goede nieuws
is dat m'n achterwiel gespaakt is en er een nieuwe band
om ligt. Ook het monteren van het wiel verliep vlotjes.
Dus niks aan de hand. Gelijk de uitlaten, schokbreker
en kofferrekjes er weer op, helemaal goed! Het enige
wat er nog moet gebeuren is het spuiten van de onderkant
de tank. Toen dacht ik bij mezelluf: "laat ik eerst
eens kijken of 'ie nog start voordat ik de tank leeg
kiep en die een tijdje niet kan gebruiken." Daar
begint het balen dus. @*^!& Hij draait prima rond
maar slaat niet aan en er is wel benzine. Geen vonkje
zelfs! Nu heb ik heel weinig aan het elektrisch gedeelte
gedaan en aan de ontsteking al helemaal niets dus ernstig
kan het niet zijn... hoop ik ;-)
Wel heb ik de bobines eraf gehad, schoongemaakt en van
nieuwe bougiekabels voorzien, één voor
één trouwens om vergissingen te voorkomen.
Alles netjes gemerkt, fotootje gemaakt, dat zou goed
moeten zijn. Kennelijk niet zoals Gerjo droogjes opmerkte
;-)
Maar goed, na alles drie keer te hebben nagelopen had
ik er genoeg van. Vanmorgen de beemer op een motortrailer
geladen en bij Gerjo neergezet. Daar maak ik van de
nood gelijk een deugd. Omdat Gerjo toch het elektrisch
gedeelte na gaat lopen heb ik gelijk gevraagd of hij
de starthulp wil demonteren en de bedrading weer origineel
wil aansluiten want diep in mijn hart beviel me dat
niet. Het zal me overigens niet verbazen dat die starthulp
iets met het startprobleem te maken heeft - het ding
zit op de bobines aangesloten. Voor de montage zijn
Scotch Lock's gebruikt en die zijn berucht om de storings-gevoeligheid!
Ik heb die bedrading niet los gehad, maar wel aangeraakt,
daar ontkom je niet aan. Misschien is dat het wel. We
wachten het wel af...
|
|
|
|
Klaar
terwijl u wacht: Haan Wheels -
geen getoeter
1 juli 2004. Ik kan morgen bij Haan
Wheels terecht en dan wordt het wiel gelijk gespaakt!
Dat is nog eens service. Ook heb ik op zaterdag weer een
afspraak met Gerjo; die legt er een nieuwe band op. Misschien
lukt het me dan om al die onderdelen 's mee te nemen ;-)
Heb daarnet de claxons er toch nog maar even afgeschroefd.
Ik heb er een hele tijd omheen gewerkt en me er niet aan
gestoord maar ineens...!? Ik dacht "laat ik ze eens
proberen voordat ik ze opknap". En inderdaad blijkt
er één het niet te doen. Het apparaat kon
gewoon uit elkaar, maar gezien de toestand van de binnenzijde
denk ik niet dat dit nog goed komt. Op zoek dus naar een
toeter! |
|
|
|
Voorband -
emblemen - achterwiel ook spaken
20 juni 2004. Zo, de voorband zit erom.
Heb het wiel en spatbord gelijk gemonteerd. Dat ziet er
goed uit. De nieuwe emblemen en transfers ook trouwens.
Al met al komt het eind in zicht. Niet helemaal, want
nu ik het voorwiel zo zie, wil ik in het achterwiel ook
nieuwe spaken. Daarom heb ik dat nu uitgebouwd en ben
het reeds aan het ontlakken. Gelijk Haan Wheels gemaild
dat ik er weer aan kom :-) Het eind komt ook nog niet
helemaal aan de horizon omdat ik allerlei reeds bestelde
onderdelen ben vergeten mee te nemen. Nu zou Gerjo me
nog twee silent blocs voor de schokdempers sturen en de
rest er dan gelijk bij doen dat is hij op zijn beurt weer
vergeten. Wij zijn geweldig! Is geen echte ramp want ik
moet m'n teller nog ophalen en nieuwe spaken vraagt om
een nieuwe band nietwaar!? Ik moet dus toch nog een keer
in Alphen zijn. Overigens is m'n schokdemper weer voorzien
van een nieuw oog. Vandaar die silent blocs. |
|
|
|
Spaken klaar - zadel - koffers
13 juni 2004. Het voorwiel is klaar.
Is heel mooi. RVS spaken, velg ontlakt en de trommel
geborsteld. Door het ontlakken ben ik wel de blauwe
lijntjes kwijt geraakt. Dat is wel jammer, maar een
blanke velg is beter dan één die slecht
in de lak zit. M'n afspraak bij Gerjo om er gelijk een
band om te leggen is even uitgesteld. Eén van
de monteurs, Martin, is eerder deze week bij een vreselijk
ongeluk om het leven gekomen. Daar iedereen bij Gerjo
ook bevriend was met Martin, is men compleet van slag.
En om dan een dag na de begrafenis om een bandje te
komen.... Zodoende heb ik dus ook de bestelde onderdeeltjes
niet opgehaald en ben ik met andere dingen bezig gegaan.
Zoals de bodemplaat van het duozadel bijvoorbeeld. Ik
heb uit een plaatje ijzer een
model geslepen, daar de plaats voor de scharnieren en
de slotpen op overgenomen, het ding in model gebogen/geklopt
en vervolgens vastgelijmd en genageld.
De scharnieren worden nu aan de nieuwe plaat vastgezet.
Hiervoor heb ik aan de achterkant de moeren vast gesoldeerd.
Toen nog even kitten en spuiten en ziedaar. Ik heb de
scharnieren nog een beetje gesteld,het zadel sluit nu
goed en kan ook op weer slot. Verder heb ik het kontje
gecleaned en het zwarte handgreepje opnieuw gespoten.
Met nieuwe stickertjes erop ziet dat er straks weer
goed uit.
Ondertussen heb ik bij de Firma Kroon een spuitbus silver
laten maken. Dat kan niet op een RAL-nummer. De kleur
is gemaakt aan de hand van het spatbord. Het voorspatbord
is nu opnieuw gespoten (jaja, het blauwe streepje heb
ik afgeplakt) en en het solozadel ook. Hier heb ik met
een plakbies een blauw streepje op gezet.
Tenslotte ben ik met de Krauser koffers aan de slag
gegaan. Misschien maar goed ook, want dat zijn van die
dingen die niet zo tot de verbeelding spreken en misschien
wel nooit meer aan de beurt komen. De koffers zijn niet
zo best. Veel roest enzo. Heb ze maar eens goed schoongemaakt.
In één koffer zit een gaatje. Daar heb
ik om de boel te camoufleren een soort "typeplaatje"
op gemaakt. Hiermee trek ik het gat dicht en met wat
kit er tussen is er ook geen lekkage meer. Het is nog
niet helemaal af, moet ff drogen.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|