<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 7

Relatie met een motor - nog steeds teller - rss
10 augustus 2004. Gek hoor - of juist niet - maar ik moet toch regelmatig even een blik op de benzineleidingen werpen. Het lek is weliswaar gerepareerd, maar het idee dat de beemer in vlammen zou kunnen gaan zit me kennelijk toch nog wat dwars. Dat krijg je van al dat gesleutel, voor je het weet heb je een relatie met je motor! ;-)
Verder ben ik ook aan het bekijken wat de dag- en totaalteller doen. Ik geloof dat er verschil in zit!? Ik heb de standen ff opgeschreven en reken het wel na als ik weer ga tanken.
Even heel iets anders, ik heb een RSS feed met deze weblog meelopen. Je krijgt natuurlijk niet dagelijks een alert, maar vooruit, misschien toch wel grappig.

URL RSS feed BMW R100 RS weblog

 
Benzinelekkage!
9 augustus 2004. Afgelopen zaterdag waren de verzekeringspapiertjes binnen dus, de weg op! Daartoe rolde ik de motor vast naar de zijkant van het huis en zette de benzinekranen open. Net toen ik m'n helm op wilde zetten kwam m'n zus langs. (jaja, de zus met de Liberator) Effe staan kletsen, je kent dat wel. Dat kletspraatje hebben we -bleek achteraf- wel op het juiste moment gehouden. Want, toen ik weer bij de beemer terugkwam, lekte de benzine er in een hoog tempo uit. Gelukkig had de motor nog niet gelopen was alles koud. Maar goed, de oorzaak: een lekke benzineslang van de tank naar het t-stukje. Een klemmetje erop hielp ook niet dus naar de Breeman BMW. (om de hoek) Niet dat de onderdelen van die oudere machines daar op de plank liggen, maar er is altijd wel iets bruikbaars te vinden natuurlijk. Dat was ook zo. De uiterst behulpzame medewerker heeft het hele magazijn omgekeerd om een slangetje op te hoesten "wat er een beetje op lijkt". Uiteindelijk was een slangetje van de brandstofinspuiting van een K75 de oplossing. Daarmee de boel gerepareerd en genieten van een mooie rit op de motor.
Heb vandaag gelijk ff gebeld met Gerjo. Die heeft benzineslang gewoon op voorraad. Ga er van de week even langs om een metertje op te halen. Ga alle leidingen gelijk maar even vervangen.
 
Taxatie - betere verzekering
26 juli 2004. Vanmorgen is de motor getaxeerd op 3900 Euro. Ik had zelf natuurlijk al bedacht dat de dagwaarde nooit de aanschaf plus de gemaakte kosten is maar altijd minder. Toch komt het aardig in de richting. De taxatiekosten niet meegerekend hebben de motor zelf en het opknappen tot nu 4254,63 Euro gekost. Ik kan met die taxatie dus wel goed leven. Het gevolg is wel dat ik de beemer nu in volledige dekking kan verzekeren. Volgens de online calculator van Unigarant is de premie hiervoor 162 Euro per jaar. M'n verzekeringsagent regelt het verder. Ik zie het allemaal wel komen. Ben in ieder geval vanaf vandaag goed verzekerd.
 
Tank spuiten - Scotch Lock - signaaltje richtingaanwijzers
16 juli 2004. Ben vanmorgen begonnen met het leegmaken van de tank omdat ik de onderkant nog tegen roest wil behandelen. Zodoende kwam ik weer in de buurt van de bobines - waar de starthulp nu niet meer aan vast zit - en heb gelijk het laatste Scotch Lock'je verwijderd, het betreffende kabeltje gesoldeerd en netjes afgewerkt met een krimpkousje. Ik was toch aan het solderen en heb gelijk een "piepertje" aan de richtingaanwijzers gemaakt. Het is een Piëzo-elementje dus dat is nauwelijks een belasting te noemen. Ook heb ik de tellerpartij weer in elkaar gezet en gemonteerd. Ik weet niet helemaal zeker of de teller het weer goed doet. Ga daarom wel de verreden kilometers van de totaal- en dagteller ff bijhouden. Overigens heb ik ook een afspraak gemaakt voor een taxatie i.v.m. de verzekering. Mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen hoor maar toch ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar wat 'ie nou waard is.
 
Beter wegligging - stilte zonder ruit - hoe hard ga ik nu?
15 juli 2004. Heb vandaag de beemer opgehaald bij Gerjo. Voor het eerst trouwens dat ik met de "nieuwe wielen" heb gereden. Eén ding is overduidelijk: het rijdt stukken beter! Door de nieuwe spaken en banden ligt de motor veel rustiger op de weg en loopt mooier door de bochten. Daarnaast is mijn geest ook gerustgesteld met de wetenschap dat nieuw rubber veiliger is, dus kijk ik ook niet meer zo nerveus tegen een bocht aan.
Ook voor het eerst gereden zonder kuipruitje en kilometerteller. De nieuwe ruit moest er nog op, zodoende. Ik pak natuurlijk meer wind, maar oh wat is het heerlijk stil rond mijn helm. Ik verwacht dat dat met de ruit erop ook zo blijft, die is immers lager dan de oude.
De kilometerteller is door Gerjo weer gangbaar gemaakt maar de rest van de bijbehorende onderdelen lag thuis. Zonder klokjes naar huis dus. Gelukkig had ik een pace car vooruit rijden anders is het echt een ramp als je niet weet hoe hard je gaat.
Waar ik ook wel heel blij mee ben zijn de nieuwe spiegels; het is toch wel heel erg prettig om te kunnen zien wat er op de rijbaan achter me allemaal aan de hand is.
 

Van het één komt het ander...
14 juli 2004. Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik een lijstje maakte van de dingen die ik aan de motor wilde opknappen. Op het spuiten van de tank na heb ik dat ook allemaal gedaan. Maar, je weet waarschijnlijk wel hoe dat gaat, je komt van het één in het ander. Best wel lastig om daar keuzes in te maken want mijn doel was geen restauratie. Daar was de motor niet slecht genoeg voor. Wel was er fors achterstallig cosmetisch onderhoud. Het verval dat daardoor was in getreden moest tot stilstand worden gebracht zodat ik een behoorlijke tijd probleemloos kon rijden. Daarna komt een echte restauratie nog wel eens aan de orde. Dus, waar stopt onderhoud en waar begint een restauratie? Ik weet het natuurlijk ook niet precies dus heb ik maar geprobeerd de kerk in het midden te laten. Dat ik daardoor dingetjes heb laten zitten weet ik. Dat een echte purist daarover valt weet ik ook. Aan de andere kant, de motor staat er weer goed op, is veilig en ik kan rijden! Maar goed, wat heb ik nou precies allemaal gedaan... daar komt ' ie dan:

    Gepland Niet gepland
Voorrem Volledige revisie door Gerjo  
Voorwiel Spaken vervangen  
Velg ontlakken  
Band vernieuwen  
Spatbord overspuiten  
Bevestiging spatbord polijsten  
Steekas ontroesten  
Naaf/trommel schuren  
Achterwiel Spaken vervangen  
Velg ontlakken  
Band vernieuwen  
Vork Onderste delen spuiten  
Kuip/Cockpit Rubbers vork vastlijmen  
Bevestigingspunten koplamprubber herstellen  
Trillingsdempers vervangen  
Nieuwe spiegels  
Klokjes spuiten  
Toerentellerkabel vervangen  
Kilometertellerkabel vervangen  
Kilometerteller repareren  
Koppelingskabel vervangen  
Draaiknop stuurdemper  
Schakelaar richtingaanwijzer vervangen   *
Piepertjes richtinaanwijzer  
Standaard kuipruit  
Koplamp Koplampruitje  
Relais knipperlichten  
Lamp vernieuwen  
Lamphuis polijsten  
Tank Onderzijde antiroest  
Zadel Bodemplaat vervangen  
Emblemen vervangen  
Handgreep spuiten  
Scharnieren vernieuwen  
Slot herstellen  
Sportzadel monteren/spuiten  
Accu Accu vernieuwd  
Accu ophanging antiroest  
Massakabel vervangen  
Zijkapjes spuiten/stickers  
Aansluiting druppelllader maken  
Frame Bovenbuis antiroest  
Achterbrug antiroest  
Frame koffers anticorrosie  
Bevestigingspunten frame koffers uitboren, vernieuwen  
Frame ontvetten/schoonmaken  
Jiffy & bok gangbaar maken  
Schokbrekers restaureren  
Achterspatbord spuiten  
Nieuwe nummerplaat  
Handpompje gerestaureerd  
Boordgereedschap & bakje opknappen   *
Motor Startmotor gereviseerd  
Blok gereinigd  
Luchtfilter vernieuwd  
Bobines gerestaureerd  
Nieuwe bougiekabels  
Bedrading starthulp verwijderd  
Uitlaten polijsten  
Schuur Stalling aan schuur bouwen  
Verzekering Taxatie  

12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23