|
Weblog R100RS - Archief deel 7
|
Relatie met een motor - nog steeds
teller - rss
10 augustus 2004. Gek hoor - of juist
niet - maar ik moet toch regelmatig even een blik op
de benzineleidingen werpen. Het lek is weliswaar gerepareerd,
maar het idee dat de beemer in vlammen zou kunnen gaan
zit me kennelijk toch nog wat dwars. Dat krijg je van
al dat gesleutel, voor je het weet heb je een relatie
met je motor! ;-)
Verder ben ik ook aan het bekijken wat de dag- en totaalteller
doen. Ik geloof dat er verschil in zit!? Ik heb de standen
ff opgeschreven en reken het wel na als ik weer ga tanken.
Even heel iets anders, ik heb een RSS feed met deze
weblog meelopen. Je krijgt natuurlijk niet dagelijks
een alert, maar vooruit, misschien toch wel grappig.
|
|
|
|
Benzinelekkage!
9 augustus 2004. Afgelopen zaterdag
waren de verzekeringspapiertjes binnen dus, de weg op!
Daartoe rolde ik de motor vast naar de zijkant van het
huis en zette de benzinekranen open. Net toen ik m'n helm
op wilde zetten kwam m'n zus langs. (jaja, de zus met
de Liberator) Effe staan kletsen, je kent dat wel. Dat
kletspraatje hebben we -bleek achteraf- wel op het juiste
moment gehouden. Want, toen ik weer bij de beemer terugkwam,
lekte de benzine er in een hoog tempo uit. Gelukkig had
de motor nog niet gelopen was alles koud. Maar goed, de
oorzaak: een lekke benzineslang van de tank naar het t-stukje.
Een klemmetje erop hielp ook niet dus naar de Breeman
BMW. (om de hoek) Niet dat de onderdelen van die oudere
machines daar op de plank liggen, maar er is altijd wel
iets bruikbaars te vinden natuurlijk. Dat was ook zo.
De uiterst behulpzame medewerker heeft het hele magazijn
omgekeerd om een slangetje op te hoesten "wat er
een beetje op lijkt". Uiteindelijk was een slangetje
van de brandstofinspuiting van een K75 de oplossing. Daarmee
de boel gerepareerd en genieten van een mooie rit op de
motor.
Heb vandaag gelijk ff gebeld met Gerjo. Die heeft benzineslang
gewoon op voorraad. Ga er van de week even langs om een
metertje op te halen. Ga alle leidingen gelijk maar even
vervangen. |
|
|
|
Taxatie - betere
verzekering
26 juli 2004. Vanmorgen is de motor
getaxeerd op 3900 Euro. Ik had zelf natuurlijk al bedacht
dat de dagwaarde nooit de aanschaf plus de gemaakte kosten
is maar altijd minder. Toch komt het aardig in de richting.
De taxatiekosten niet meegerekend hebben de motor zelf
en het opknappen tot nu 4254,63 Euro gekost. Ik kan met
die taxatie dus wel goed leven. Het gevolg is wel dat
ik de beemer nu in volledige dekking kan verzekeren. Volgens
de online calculator van Unigarant is de premie hiervoor
162 Euro per jaar. M'n verzekeringsagent regelt het verder.
Ik zie het allemaal wel komen. Ben in ieder geval vanaf
vandaag goed verzekerd. |
|
|
|
Tank spuiten
- Scotch Lock - signaaltje richtingaanwijzers
16 juli 2004. Ben vanmorgen begonnen
met het leegmaken van de tank omdat ik de onderkant nog
tegen roest wil behandelen. Zodoende kwam ik weer in de
buurt van de bobines - waar de starthulp nu niet meer
aan vast zit - en heb gelijk het laatste Scotch Lock'je
verwijderd, het betreffende kabeltje gesoldeerd en netjes
afgewerkt met een krimpkousje. Ik was toch aan het solderen
en heb gelijk een "piepertje" aan de richtingaanwijzers
gemaakt. Het is een Piëzo-elementje dus dat is nauwelijks
een belasting te noemen. Ook heb ik de tellerpartij weer
in elkaar gezet en gemonteerd. Ik weet niet helemaal zeker
of de teller het weer goed doet. Ga daarom wel de verreden
kilometers van de totaal- en dagteller ff bijhouden. Overigens
heb ik ook een afspraak gemaakt voor een taxatie i.v.m.
de verzekering. Mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen
hoor maar toch ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar
wat 'ie nou waard is. |
|
|
|
Beter wegligging
- stilte zonder ruit - hoe hard ga ik nu?
15 juli 2004. Heb vandaag de beemer
opgehaald bij Gerjo. Voor het eerst trouwens dat ik met
de "nieuwe wielen" heb gereden. Eén ding
is overduidelijk: het rijdt stukken beter! Door de nieuwe
spaken en banden ligt de motor veel rustiger op de weg
en loopt mooier door de bochten. Daarnaast is mijn geest
ook gerustgesteld met de wetenschap dat nieuw rubber veiliger
is, dus kijk ik ook niet meer zo nerveus tegen een bocht
aan.
Ook voor het eerst gereden zonder kuipruitje en kilometerteller.
De nieuwe ruit moest er nog op, zodoende. Ik pak natuurlijk
meer wind, maar oh wat is het heerlijk stil rond mijn
helm. Ik verwacht dat dat met de ruit erop ook zo blijft,
die is immers lager dan de oude.
De kilometerteller is door Gerjo weer gangbaar gemaakt
maar de rest van de bijbehorende onderdelen lag thuis.
Zonder klokjes naar huis dus. Gelukkig had ik een pace
car vooruit rijden anders is het echt een ramp als je
niet weet hoe hard je gaat.
Waar ik ook wel heel blij mee ben zijn de nieuwe spiegels;
het is toch wel heel erg prettig om te kunnen zien wat
er op de rijbaan achter me allemaal aan de hand is. |
|
|
|
Van het één komt het
ander...
14 juli 2004.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik een lijstje
maakte van de dingen die ik aan de motor wilde opknappen.
Op het spuiten van de tank na heb ik dat ook allemaal
gedaan. Maar, je weet waarschijnlijk wel hoe dat gaat,
je komt van het één in het ander. Best
wel lastig om daar keuzes in te maken want mijn doel
was geen restauratie. Daar was de motor niet slecht
genoeg voor. Wel was er fors achterstallig cosmetisch
onderhoud. Het verval dat daardoor was in getreden moest
tot stilstand worden gebracht zodat ik een behoorlijke
tijd probleemloos kon rijden. Daarna komt een echte
restauratie nog wel eens aan de orde. Dus, waar stopt
onderhoud en waar begint een restauratie? Ik weet het
natuurlijk ook niet precies dus heb ik maar geprobeerd
de kerk in het midden te laten. Dat ik daardoor dingetjes
heb laten zitten weet ik. Dat een echte purist daarover
valt weet ik ook. Aan de andere kant, de motor staat
er weer goed op, is veilig en ik kan rijden! Maar goed,
wat heb ik nou precies allemaal gedaan... daar komt
' ie dan:
|
|
Gepland |
Niet
gepland |
Voorrem |
Volledige
revisie door Gerjo |
|
|
Voorwiel |
Spaken
vervangen |
|
|
|
Velg
ontlakken |
|
|
|
Band
vernieuwen |
|
|
|
Spatbord
overspuiten |
|
|
|
Bevestiging
spatbord polijsten |
|
|
|
Steekas
ontroesten |
|
|
|
Naaf/trommel
schuren |
|
|
Achterwiel |
Spaken
vervangen |
|
|
|
Velg
ontlakken |
|
|
|
Band
vernieuwen |
|
|
Vork |
Onderste
delen spuiten |
|
|
Kuip/Cockpit |
Rubbers
vork vastlijmen |
|
|
|
Bevestigingspunten
koplamprubber herstellen |
|
|
|
Trillingsdempers
vervangen |
|
|
|
Nieuwe
spiegels |
|
|
|
Klokjes
spuiten |
|
|
|
Toerentellerkabel
vervangen |
|
|
|
Kilometertellerkabel
vervangen |
|
|
|
Kilometerteller
repareren |
|
|
|
Koppelingskabel
vervangen |
|
|
|
Draaiknop
stuurdemper |
|
|
|
Schakelaar
richtingaanwijzer vervangen |
|
* |
|
Piepertjes
richtinaanwijzer |
|
|
|
Standaard
kuipruit |
|
|
Koplamp |
Koplampruitje
|
|
|
|
Relais
knipperlichten |
|
|
|
Lamp
vernieuwen |
|
|
|
Lamphuis
polijsten |
|
|
Tank |
Onderzijde
antiroest |
|
|
Zadel |
Bodemplaat
vervangen |
|
|
|
Emblemen
vervangen |
|
|
|
Handgreep
spuiten |
|
|
|
Scharnieren
vernieuwen |
|
|
|
Slot
herstellen |
|
|
|
Sportzadel
monteren/spuiten |
|
|
Accu |
Accu
vernieuwd |
|
|
|
Accu
ophanging antiroest |
|
|
|
Massakabel
vervangen |
|
|
|
Zijkapjes
spuiten/stickers |
|
|
|
Aansluiting
druppelllader maken |
|
|
Frame |
Bovenbuis
antiroest |
|
|
|
Achterbrug
antiroest |
|
|
|
Frame
koffers anticorrosie |
|
|
|
Bevestigingspunten
frame koffers uitboren, vernieuwen |
|
|
|
Frame
ontvetten/schoonmaken |
|
|
|
Jiffy
& bok gangbaar maken |
|
|
|
Schokbrekers
restaureren |
|
|
|
Achterspatbord
spuiten |
|
|
|
Nieuwe
nummerplaat |
|
|
|
Handpompje
gerestaureerd |
|
|
|
Boordgereedschap
& bakje opknappen |
|
* |
Motor |
Startmotor
gereviseerd |
|
|
|
Blok
gereinigd |
|
|
|
Luchtfilter
vernieuwd |
|
|
|
Bobines
gerestaureerd |
|
|
|
Nieuwe
bougiekabels |
|
|
|
Bedrading
starthulp verwijderd |
|
|
|
Uitlaten
polijsten |
|
|
Schuur |
Stalling
aan schuur bouwen |
|
|
Verzekering |
Taxatie |
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|