<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 5

Schokbrekeroog - spiegels - spaken
6 juni 2004. Ik had een fotootje van het "geëxplodeerde" schokbreker-oog aan Gerjo de Jong gestuurd. Het is komt inderdaad van binnenuit; roestende bus, wordt veroorzaakt door pekel. Ik was al bang dat ik aan een nieuwe schokbreker moest, maar voor 5.78 Euro heb ik een nieuw oogje! Heb daarom zojuist een poging ondernomen de schokbreker uit elkaar te halen maar dat wilde niet. Zal vast wel een handig gereedschapje voor bestaan dat ik niet heb! Ga vragen of Gerjo het oog wil vervangen.
En dan wordt het nu even gruwelen voor de puristen! Ik was niet tevreden over het zicht in de spiegels. Ik kan wel naast me kijken, maar niet achter me, heel vervelend en wat mij betreft ook gevaarlijk. Ik wilde dus een constructie maken waarmee de spiegels wat verder naar buiten staan. Helaas draaide bij het losmaken een boutje binnen de spiegelbevestiging dol. Afzagen was de enige oplossing. Maar om nou een nieuwe originele bevestiging te gaan kopen om die vervolgens weer om te bouwen??? Eerst maar eens rondkijken in de winkel voor een vervanger. Naar de motorsupermarkt dan maar in de hoop dat daar Click!spiegels in alle soorten en maten voorhanden zijn. Bij MotoPort viel dat erg tegen maar bij Safe is er wat dit soort dingen betreft keuze genoeg. Heb nu dus nieuwe spiegels; merkloos, maar wel ca 10 cm verder buiten de kuip dan voorheen! Het is barbaars, ik weet het, maar nu kan ik tenminste die ene vrachtwagen achterop zien komen!
Verder vandaag nog wat aan het opbouwen geweest. De kuip zit er weer op en de uitlaatbochten ook. De dempers laat ik nog even weg zolang ik met de schokbrekers bezig ben. De kuip gelijk ff te lijf gegaan met een busje cleaner. Dat was een goeie zet al zeg ik het zelf. Er zit ineens vijf keer zoveel kleur in! Gelijk een beetje was erop, ziet er netjes uit.
Ook wordt het voorwiel deze week gespaakt bij Haan Wheels in Schijndel. Is als het goed is vrijdag klaar. Ik hoop dan gelijk door te kunnen naar Gerjo voor een nieuwe band en nog een handje kleine onderdeeltjes.
 
Zadel restauratie - solozadel gevonden
3 juni 2004. Als je met zo'n motor aan het knoeien bent probeer je de dingen toch op een bepaalde volgorde te doen. Anders zie je door bomen het bos helemaal niet meer. Zo was vandaag het zadel aan de beurt. Het zadel is zonder meer het slechtste onderdeel van de motor. De rest was een kwestie van schoonmaken/ schuren en poetsen en lakken, maar dit niet. De metalen bodemplaat is behoorlijk verroest. Een dag eerder alle schroefjes al ingespoten maar loskomen, ho maar. Dus bleven er twee opties over: slopen en opnieuw opbouwen of de schade beperken en relatief snel klaar zijn. Het is het laatste geworden. Mede doordat ik vanmorgen op Internet een aanbieding voor aan sportzadel in onderdelen zag. Nou wilde ik dat er toch eigenlijk al wel een keertje bij hebben dus ben ik maar even gaan kijken. Daar komt bij dat het solo- en duozadel dezelfde bodemplaat hebben. Dus in geval van nood is dat een mooie basis om het oude zadel op te knappen. Dus, nu heb ik een solozadel in de verkeerde kleur minus de handgrepen en stickers. Ik heb het gemonteerd met de scharnieren van het oude zadel. Het oude zadel heb ik ontroest en daar ga ik een nieuwe bodemplaat in lassen. Daar gaan weer nieuwe scharnieren op en dat moet het wel weer even mee kunnen.
 
Klein geknutsel schakelaar richtingaanwijzer
1 juni 2004. OOPS! Ik had afgelopen zondag zin om 's lekker een beetje te prutsen. Het prutskarweitje in kwestie werd dan ook de schakelaar van de richtingaanwijzer. Hij werkt goed, maar gaat wat te gemakkelijk op en neer waardoor terugzetten in neutraal wel eens mislukt. Met 1 schroefje kwam het ding los. In het betreffende een stukje plastic zitten drie schakelaartjes: die van richtingaanwijzer natuurlijk, de hoofdstroombediening en de starter.
Vanzelfsprekend is zoiets niet gemaakt om te servicen en kun je nergens bij dus moest het geval nog wat verder uit elkaar. De hoofdschakelaar moest er aan geloven. Veerringetje aan de achterzijde eraf en het knopje voorzichtig naar voren duwen en toen... POING!... tiktiktik... "Iets" schoot er weg. In het knopje zat, haaks op het asje, een veertje. Ik bedacht toen daar misschien wel een kogeltje op hoort waardoor de schakelaar in een vaste stand vastklikt. Met de zaklamp op de knietjes op zoek naar een kogeltje en het nog vinden ook! Helaas bracht dit alles niet de gewenste speling in het blokje schakelaars en om de boel heel te houden het er maar bij gelaten. Maar ja, de boel moet ook weer in elkaar! Eerst wat vet aan het kogeltje en het veertje. Dat voorkomt misschien dat dat geniepige balletje weer wegspringt. Bij de eerste poging zat het veertje klem maar het kogeltje bleef plakken!. Losgemaakt en het veertje omgekeerd en met een beetje geluk zat alles weer waar het hoort en werkt het ook weer gewoon. Ik ga wel op zoek naar een nieuw setje schakelaars.
 

Druk bezig met vanalles - prijzen onderdelen - huuuh?
29 mei 2004. Heb de afgelopen dagen vanalles aangepakt. De rubbers om de vorkpoten, de poten zelf, voltmeter en klokje, schokbreker, voorwiel etc. En natuurlijk de montage (waar mogelijk) van de eerder bestelde onderdelen. Ik verbaas me een beetje over de prijzen van sommige onderdelen. Een relais voor de knipperlichten kost 43,17 Euro excl BTW, da's toch niet weinig. Daar staat tegenover dat je voor 60 Euri een splinternieuwe kuipruit op je brommer hebt zitten. (Als je een R100 heb natuurlijk :-)
Met het voorwiel loopt het anders dan ik dacht. Nadat ik de spaken eruit had geslepen wilde ik de velg blank maken. Dat leek met een staalwolletje gemakkelijk te gaan. Kennelijk heb ik een proefje gedaan op het zwakste stukje, want de rest van de lak is er zonder zware middelen eigenlijk niet af te krijgen. Dat zal waarschijnlijk wel chemisch moeten. Ik ga eens rondvragen. De trommel daarintegen had ik in een uurtje helemaal als nieuw!

Ik had een paar dagen terug één schokbreker gedemonteerd. Het was wel een geduldwerkje, maar die heb ik weer heel netjes gekregen. Zodoende begon ik vandaag dus enthousiast aan de volgende. Na demontage, verliep zonder problemen overigens, stond ik toch wel even Click!raar te kijken. Het bevestigingspunt aan de bovenzijde lijkt wel geëxplodeerd! Heel vreemd. Misschien is er corrosie van binnenuit van de ingeklemde bus. Ook hierover ga ik maar 's informeren.

 
Achterbrug - startmotor - kabels - weer een handboek
21 mei 2004. Ben maar even door gegaan met dingen losschroeven. De accubak, het achterspatbord en de koffersteunen moesten er ook aan Click!geloven. Het wordt al snel een kale boel dan! De accubak ontroest en met Hammerite behandeld. Het spatbord heb ik opnieuw gespoten. Al met al had ik meer werkruimte dan verwacht en kon hierdoor vrij goed bij de achterbrug. Daar maakte ik me nogal bezorgd om namelijk. Nadat ik 'm 's goed heb schoongemaakt viel het mee. Er was wel roest, maar veel minder dan ik gedacht had. Hammerite dus. Die achterbrug gaat er nog wel een keer helemaal uit, maar voorlopig hoeft het niet.

Click!Overigens is de startmotor terug van ASE. Ik moet zeggen, die hebben hun best gedaan! Ik had er niet op gerekend dat ik 'm gespoten en al terug zou krijgen. Heb 'm toch maar ff op het droge geprobeerd alvorens het ding weer te monteren. Hij zit intussen weer op z'n plaats. Heb gelijk de bobines eens los gehad. Veel corrosie op de contacten. Ook op die van de bougiekabels! Alles netjes opgeschuurd en gelijk nieuwe kabels gemonteerd. Mogelijk ligt hier de oorzaak (in combinatie met de toen nog slechte startmotor) van het slechte starten bij vocht en kou. Ben benieuwd. Verder heb ik een nieuwe kabel voor de toerenteller en koppeling besteld. De eerste is gebroken, de tweede is preventief. Ook is er een nieuw relais voor de knipperlichten onderweg, wat verse inbusbouten, een nieuwe kuipruit en pedaalrubbers. Via internet ook nog een handboek gekocht: Motorfiets Techniek van Peters'. Is altijd handig. Oh ja. Heb de valbeugels weer verkocht. Vond het toch zonde om gaten in de kuip te maken :-)
 

Startmotor uitbouwen en reviseren
9 mei 2004. Tsja, die startmotor moet er toch een keer uit. Accupolen los en aan de slag dan maar. De verschillende bouten die ik vorige week heb ingespoten komen allemaal los. Hier en daar gaat dat maar net, Click!vooral de inbuskoppen zijn wat versleten. Vervangen dus. Nadat de bovenkap van het blok af is is de startmotor in zicht. Toch moet de luchtfilterbehuizing er ook af anders kan ik niet goed bij de twee grote bouten waarmee de startmotor vast zit. Daarna valt het nog niet mee want er is voor een dop en steeksleutel geen ruimte genoeg. Ook mijn ringsleutel is te dik. Na enig zoekwerk bleek ik nog een andere ringsleutel 13 te hebben die net paste. Vervolgens zat er aan de voorkant van het blok een klein boutje dat er ook uit moet. Precies op zo'n plekje waarvan je denkt "ik kan 'm beter niet laten vallen want dan zie ik 'm nooit meer terug". Gelukkig gaat het allemaal goed. Eenmaal uitgebouwd is gelijk bewezen waarom het starten met enig ongewenst geluid gepaard gaat en wat langzaam. De bendix is versleten en gortdroog. Voor de revisie heb ik de startmotor naar ASE in Vlaardingen gebracht. Dit bedrijf werd me, gezien de leeftijd van het ding, van verschillende kanten aangeraden. Terecht waarschijnlijk want toen ik het apparaat bij ASE op de balie slingerde riep men gelijk "ah, een bmw, is over twee dagen klaar meneer". Dat geeft de burger moed nietwaar? Ga 'm volgende week wel weer 's ophalen.

 
12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23