|
Weblog R100RS - Archief deel 5
|
Schokbrekeroog
- spiegels - spaken
6 juni 2004. Ik had een fotootje van
het "geëxplodeerde" schokbreker-oog aan
Gerjo de Jong gestuurd. Het is komt inderdaad van binnenuit;
roestende bus, wordt veroorzaakt door pekel. Ik was al
bang dat ik aan een nieuwe schokbreker moest, maar voor
5.78 Euro heb ik een nieuw oogje! Heb daarom zojuist een
poging ondernomen de schokbreker uit elkaar te halen maar
dat wilde niet. Zal vast wel een handig gereedschapje
voor bestaan dat ik niet heb! Ga vragen of Gerjo het oog
wil vervangen.
En dan wordt het nu even gruwelen voor de puristen! Ik
was niet tevreden over het zicht in de spiegels. Ik kan
wel naast me kijken, maar niet achter me, heel vervelend
en wat mij betreft ook gevaarlijk. Ik wilde dus een constructie
maken waarmee de spiegels wat verder naar buiten staan.
Helaas draaide bij het losmaken een boutje binnen de spiegelbevestiging
dol. Afzagen was de enige oplossing. Maar om nou een nieuwe
originele bevestiging te gaan kopen om die vervolgens
weer om te bouwen??? Eerst maar eens rondkijken in de
winkel voor een vervanger. Naar de motorsupermarkt dan
maar in de hoop dat daar spiegels
in alle soorten en maten voorhanden zijn. Bij MotoPort
viel dat erg tegen maar bij Safe is er wat dit soort dingen
betreft keuze genoeg. Heb nu dus nieuwe spiegels; merkloos,
maar wel ca 10 cm verder buiten de kuip dan voorheen!
Het is barbaars, ik weet het, maar nu kan ik tenminste
die ene vrachtwagen achterop zien komen!
Verder vandaag nog wat aan het opbouwen geweest. De kuip
zit er weer op en de uitlaatbochten ook. De dempers laat
ik nog even weg zolang ik met de schokbrekers bezig ben.
De kuip gelijk ff te lijf gegaan met een busje cleaner.
Dat was een goeie zet al zeg ik het zelf. Er zit ineens
vijf keer zoveel kleur in! Gelijk een beetje was erop,
ziet er netjes uit.
Ook wordt het voorwiel deze week gespaakt bij Haan Wheels
in Schijndel. Is als het goed is vrijdag klaar. Ik hoop
dan gelijk door te kunnen naar Gerjo voor een nieuwe band
en nog een handje kleine onderdeeltjes. |
|
|
|
Zadel restauratie
- solozadel gevonden
3 juni 2004. Als je met zo'n motor
aan het knoeien bent probeer je de dingen toch op een
bepaalde volgorde te doen. Anders zie je door bomen het
bos helemaal niet meer. Zo was vandaag het zadel aan de
beurt. Het zadel is zonder meer het slechtste onderdeel
van de motor. De rest was een kwestie van schoonmaken/
schuren en poetsen en lakken, maar dit niet. De metalen
bodemplaat is behoorlijk verroest. Een dag eerder alle
schroefjes al ingespoten maar loskomen, ho maar. Dus bleven
er twee opties over: slopen en opnieuw opbouwen of de
schade beperken en relatief snel klaar zijn. Het is het
laatste geworden. Mede doordat ik vanmorgen op Internet
een aanbieding voor aan sportzadel in onderdelen zag.
Nou wilde ik dat er toch eigenlijk al wel een keertje
bij hebben dus ben ik maar even gaan kijken. Daar komt
bij dat het solo- en duozadel dezelfde bodemplaat hebben.
Dus in geval van nood is dat een mooie basis om het oude
zadel op te knappen. Dus, nu heb ik een solozadel in de
verkeerde kleur minus de handgrepen en stickers. Ik heb
het gemonteerd met de scharnieren van het oude zadel.
Het oude zadel heb ik ontroest en daar ga ik een nieuwe
bodemplaat in lassen. Daar gaan weer nieuwe scharnieren
op en dat moet het wel weer even mee kunnen. |
|
|
|
Klein geknutsel
schakelaar richtingaanwijzer
1 juni 2004. OOPS! Ik had afgelopen
zondag zin om 's lekker een beetje te prutsen. Het prutskarweitje
in kwestie werd dan ook de schakelaar van de richtingaanwijzer.
Hij werkt goed, maar gaat wat te gemakkelijk op en neer
waardoor terugzetten in neutraal wel eens mislukt. Met
1 schroefje kwam het ding los. In het betreffende een
stukje plastic zitten drie schakelaartjes: die van richtingaanwijzer
natuurlijk, de hoofdstroombediening en de starter.
Vanzelfsprekend is zoiets niet gemaakt om te servicen
en kun je nergens bij dus moest het geval nog wat verder
uit elkaar. De hoofdschakelaar moest er aan geloven. Veerringetje
aan de achterzijde eraf en het knopje voorzichtig naar
voren duwen en toen... POING!... tiktiktik... "Iets"
schoot er weg. In het knopje zat, haaks op het asje, een
veertje. Ik bedacht toen daar misschien wel een kogeltje
op hoort waardoor de schakelaar in een vaste stand vastklikt.
Met de zaklamp op de knietjes op zoek naar een kogeltje
en het nog vinden ook! Helaas bracht dit alles niet de
gewenste speling in het blokje schakelaars en om de boel
heel te houden het er maar bij gelaten. Maar ja, de boel
moet ook weer in elkaar! Eerst wat vet aan het kogeltje
en het veertje. Dat voorkomt misschien dat dat geniepige
balletje weer wegspringt. Bij de eerste poging zat het
veertje klem maar het kogeltje bleef plakken!. Losgemaakt
en het veertje omgekeerd en met een beetje geluk zat alles
weer waar het hoort en werkt het ook weer gewoon. Ik ga
wel op zoek naar een nieuw setje schakelaars. |
|
|
|
Druk bezig met vanalles - prijzen onderdelen
- huuuh?
29 mei 2004. Heb de afgelopen dagen
vanalles aangepakt. De rubbers om de vorkpoten, de poten
zelf, voltmeter en klokje, schokbreker, voorwiel etc.
En natuurlijk de montage (waar mogelijk) van de eerder
bestelde onderdelen. Ik verbaas me een beetje over de
prijzen van sommige onderdelen. Een relais voor de knipperlichten
kost 43,17 Euro excl BTW, da's toch niet weinig. Daar
staat tegenover dat je voor 60 Euri een splinternieuwe
kuipruit op je brommer hebt zitten. (Als je een R100
heb natuurlijk :-)
Met het voorwiel loopt het anders dan ik dacht. Nadat
ik de spaken eruit had geslepen wilde ik de velg blank
maken. Dat leek met een staalwolletje gemakkelijk te
gaan. Kennelijk heb ik een proefje gedaan op het zwakste
stukje, want de rest van de lak is er zonder zware middelen
eigenlijk niet af te krijgen. Dat zal waarschijnlijk
wel chemisch moeten. Ik ga eens rondvragen. De trommel
daarintegen had ik in een uurtje helemaal als nieuw!
Ik had een paar dagen terug één schokbreker
gedemonteerd. Het was wel een geduldwerkje, maar die
heb ik weer heel netjes gekregen. Zodoende begon ik
vandaag dus enthousiast aan de volgende. Na demontage,
verliep zonder problemen overigens, stond ik toch wel
even raar
te kijken. Het bevestigingspunt aan de bovenzijde lijkt
wel geëxplodeerd! Heel vreemd. Misschien is er
corrosie van binnenuit van de ingeklemde bus. Ook hierover
ga ik maar 's informeren.
|
|
|
|
Achterbrug
- startmotor - kabels - weer een handboek
21 mei 2004. Ben maar even door gegaan
met dingen losschroeven. De accubak, het achterspatbord
en de koffersteunen moesten er ook aan geloven.
Het wordt al snel een kale boel dan! De accubak ontroest
en met Hammerite behandeld. Het spatbord heb ik opnieuw
gespoten. Al met al had ik meer werkruimte dan verwacht
en kon hierdoor vrij goed bij de achterbrug. Daar maakte
ik me nogal bezorgd om namelijk. Nadat ik 'm 's goed heb
schoongemaakt viel het mee. Er was wel roest, maar veel
minder dan ik gedacht had. Hammerite dus. Die achterbrug
gaat er nog wel een keer helemaal uit, maar voorlopig
hoeft het niet.
Overigens
is de startmotor terug van ASE. Ik moet zeggen, die hebben
hun best gedaan! Ik had er niet op gerekend dat ik 'm
gespoten en al terug zou krijgen. Heb 'm toch maar ff
op het droge geprobeerd alvorens het ding weer te monteren.
Hij zit intussen weer op z'n plaats. Heb gelijk de bobines
eens los gehad. Veel corrosie op de contacten. Ook op
die van de bougiekabels! Alles netjes opgeschuurd en gelijk
nieuwe kabels gemonteerd. Mogelijk ligt hier de oorzaak
(in combinatie met de toen nog slechte startmotor) van
het slechte starten bij vocht en kou. Ben benieuwd. Verder
heb ik een nieuwe kabel voor de toerenteller en koppeling
besteld. De eerste is gebroken, de tweede is preventief.
Ook is er een nieuw relais voor de knipperlichten onderweg,
wat verse inbusbouten, een nieuwe kuipruit en pedaalrubbers.
Via internet ook nog een handboek gekocht: Motorfiets
Techniek van Peters'. Is altijd handig. Oh ja. Heb de
valbeugels weer verkocht. Vond het toch zonde om gaten
in de kuip te maken :-) |
|
|
|
Startmotor uitbouwen en reviseren
9 mei 2004. Tsja, die startmotor
moet er toch een keer uit. Accupolen los en aan de slag
dan maar. De verschillende bouten die ik vorige week
heb ingespoten komen allemaal los. Hier en daar gaat
dat maar net, vooral
de inbuskoppen zijn wat versleten. Vervangen dus. Nadat
de bovenkap van het blok af is is de startmotor in zicht.
Toch moet de luchtfilterbehuizing er ook af anders kan
ik niet goed bij de twee grote bouten waarmee de startmotor
vast zit. Daarna valt het nog niet mee want er is voor
een dop en steeksleutel geen ruimte genoeg. Ook mijn
ringsleutel is te dik. Na enig zoekwerk bleek ik nog
een andere ringsleutel 13 te hebben die net paste. Vervolgens
zat er aan de voorkant van het blok een klein boutje
dat er ook uit moet. Precies op zo'n plekje waarvan
je denkt "ik kan 'm beter niet laten vallen want
dan zie ik 'm nooit meer terug". Gelukkig gaat
het allemaal goed. Eenmaal uitgebouwd is gelijk bewezen
waarom het starten met enig ongewenst geluid gepaard
gaat en wat langzaam. De bendix is versleten en gortdroog.
Voor de revisie heb ik de startmotor naar ASE in Vlaardingen
gebracht. Dit bedrijf werd me, gezien de leeftijd van
het ding, van verschillende kanten aangeraden. Terecht
waarschijnlijk want toen ik het apparaat bij ASE op
de balie slingerde riep men gelijk "ah, een bmw,
is over twee dagen klaar meneer". Dat geeft de
burger moed nietwaar? Ga 'm volgende week wel weer 's
ophalen.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|