|
Weblog R100RS - Archief deel 4
|
Sleutelen voor beginners - starthulp!?
- kuipruit
2 mei 2004. Vandaag eindelijk eens
wat tijd om een begin te maken met sleutelen. Ik wil
beter bij het motorblok kunnen om het schoon te
maken. Daarom maar een poging gedaan de onderzijde van
de kuip te verwijderen. Hiervoor moeten ook de uitlaten
eraf. Dat viel alles mee. Ik was er bang voor dat e.e.a.
muurvast zou zitten maar met een beetje kruipolie kwam
alles vrij gemakkelijk los. Wel ga ik bij montage nieuwe
boutjes gebruiken want je moet het lot niet tarten natuurlijk.
Uiteindelijk wil ik ook bij de startmotor terecht zien
te komen. De tank is er nu dus ook af om bij de bovenkant
van het blok te kunnen komen.
De kap die de startmotor afdekt zit met twee inbusbouten
vast en die stribbelen een beetje tegen. Ik heb ze voorlopig
maar in de week gezet met wat kruipolie. Terwijl ik
daar aan het sleutelen was viel mijn oog
een losse draad met een Scotch lock erop. Nou ben ik
een beetje allergisch voor draadjes (en Scotch locks!)
die zomaar wat rondhangen dus gelijk maar eens gekeken.
Het draadje blijkt in een tweelingkabeltje te horen
dat aan de starthulp onder het zadel vast zit. Aan die
kant hangt het ook los. Van de twee draden is er maar
1 gebruikt. Geen paniek dus. Wel ga ik het schema er
maar eens bij pakken om uit te vogelen hoe die starthulp
nou echt zit aangesloten. Ik denk dat ik 'm er maar
uit haal. Verder heb ik de verhoogde ruit eraf gehaald.
Ik wil met een originele gaan rijden.
|
|
|
|
Oom agent!
(2 keer!!) - kentekenplaat
4 april 2004. Heb direct na aankoop
van de motor al een "nieuwe" kentekenplaat laten
maken. Mede doordat de beemer een tijdje niet thuis stond
kwam het er maar niet van om het ding erop te schroeven.
Inmiddels ben ik er al twee! keer door een politieagent
op gewezen dat dit zo niet kan. Gelukkig was er begrip
voor de oldtimer en kwam ik er mee weg. De hoogste tijd
dus om aan de slag te gaan. De betreffende boutjes wilden
niet zo erg loskomen na al die jaren. De slijptol dan
maar, twee nieuwe boutjes en klaar. Wettelijk goed gekeurd
nummerbord! |
|
|
|
Foto's te klein
30 maart 2004. "De fotootjes op
je site zijn een beetje klein" zei iemand. Daar heeft
'ie gelijk in. Ik had er alleen nog niets aan gedaan.
Maar ja, als er kritiek komt moet je toch wat ;-) Daarom
kun je nu op de meeste fotootjes klikken voor een grotere
afbeelding. |
|
|
|
Nog meer workshops
- connector druppellader gemaakt
28 maart 2004. Heb inmiddels alle workshops
bij Gerjo bezocht en ben daar heel happy mee. Vanalles
opgestoken, zowel van oude als nieuwe fietsen. Ben benieuwd
naar een eventueel vervolg.
Ondertussen staat m'n beemer in z'n schuurtje en is het
wat gemakkelijker om er eens wat aan te sleutelen. Zodoende
zit de aansluiting voor de druppellader erop zoals ik
me dat had voorgesteld. Het chassisdeel zit in het bakje
onder het kontje van het zadel. Lekker uit de weg en relatief
droog. De plug zelf kan er maar op 1 manier in en vergrendeld
zichzelf en is nagenoeg "bomb proof". Verder
was het vandaag mooi weer dus er opuit! Lekker dijkjes
gereden in de omgeving Barendrecht en Rhoon, helemaal
geweldig |
|
|
|
Eerste workshop
1 maart 2004. Ben naar de eerste
van drie workshops bij Gerjo de Jong geweest. Het onderwerp
was elektriciteit aan de motor. Daar was een man of
25 op af gekomen. Deze groep werd in drie kleinere opgedeeld
waarna langs de verschillende onderwerpen werd gerouleerd.
E.e.a was goed voorbereid. De nodige onderdelen lagen
in verschillende versies op tafels en werden, waar mogelijk,
werkend en al uitgelegd.
Daarnaast stonden er opengewerkte motoren zodat je ook
nog eens goed kon zien waar die onderdelen nu precies
zitten. In alle verhalen is rekening gehouden met eigenaren
van oude en nieuwe boxers en de K-serie. Maar, niet
alleen over het praktische deel was goed nagedacht,
ook de presentatie van de onderwerpen zelf zat goed
in elkaar. Al met een prima avond dus en kijk ik alweer
uit naar de volgende. Dan gaat het over wegligging,
banden, schokbrekers etc. De workshop startte om zeven
uur ('s avonds) precies, pas na elven gingen ik weer
huiswaarts met BMW schrijfblokje ;-) en weer een nieuw
contact met een RS eigenaar. Deze rijder, hij heet Han,
kocht onlangs een R100 RS met 6000 kilometer op de teller.
Nee, er ontbreekt geen cijfertje! Die machine is natuurlijk
nog als nieuw. De folder is er zelfs nog bij. Die hoop
ik één dezer even vast te mogen houden
om door de scanner te halen zodat ik die aan m'n site
toe kan voegen.
|
|
|
|
Motorport aan
schuur gebouwd - valbeugels
7 februari 2004. Heb de zaken maar
eens serieus aangepakt en een stuk aan m'n schuur gezet.
Het probleem van een plek om te sleutelen is daarmee
definitief opgelost. Gelukkig waren de weergoden vorig
weekend met me, want tussen de buien en de storm door
kon de aanbouw toch nog in ca. 1,5 dag plaatsen. Helaas
raakte ik in de loop van de week bij een andere klus gewond
aan m'n linkerhand. Het aanleggen van de verlichting en
de druppellader is daardoor even uitgesteld. De aanbouw
gaat twee doelen tegelijk dienen: motorstalling en buitenkennel
voor de honden. Er komt nog een hekwerk voor de open zijde,
dat houdt zowel motor als honden op z'n plaats. Verder
heb ik vandaag een tot nu toe mij onbekende collega ontmoet.
Hij adverteerde met wat BMW-spulletjes op internet en
ik regageerde. Hij, Kees, bleek mijn naam van het werk
te kennen en legde de link... Kees is bezig met de bouw
van een cafe-racer op basis van een R75/5. Leuk project.
Any way, hij had een paar valbeugeltjes over en die heb
ik nu. :-) |
|
|
|
Sleuteltent
weggewaaid - workshops Gerjo de Jong
1 januari 2004. Had mooi plannen om
tijdens de kerst eens wat te gaan sleutelen. Daarvoor
had ik een mooie partytent op de kop getikt. "Sta
ik tenminste droog" dacht ik. Het ding goed vastgezet
want het is tenslotte geen zomer maar helaas. Het frame
van de tent was niet sterk genoeg en is bezweken tijdens
een storm. De motor staat al weken op m'n werk. Lekker
warm en droog :-). Ben in gesprek met de beheerder van
een sleutelruimte of de motor daar enige tijd kan blijven
staan terwijl het voorwiel eruit is. Dat ik wil toch wel
graag 's opknappen. Oh ja, heb mezelf opgegeven voor een
aantal workshops bij Gerjo de Jong. Lijkt me erg leuk. |
|
|
|
Nieuwe bougiekabels
10 november 2003. Kreeg een tip van
Freek. Advertentie op het net. Heb zodoende van Jules
Erkelens uit Den Haag een setje originele en nieuwe
bougiekabels (en bougies) gekocht. Jules doet vooral
in 1-cilinder BMW-spullen maar komt natuurlijk ook wel
's wat anders tegen.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|