<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 4

Sleutelen voor beginners - starthulp!? - kuipruit
2 mei 2004. Vandaag eindelijk eens wat tijd om een begin te maken met sleutelen. Ik wil beter bij het motorblok kunnen om het schoon te Click! maken. Daarom maar een poging gedaan de onderzijde van de kuip te verwijderen. Hiervoor moeten ook de uitlaten eraf. Dat viel alles mee. Ik was er bang voor dat e.e.a. muurvast zou zitten maar met een beetje kruipolie kwam alles vrij gemakkelijk los. Wel ga ik bij montage nieuwe boutjes gebruiken want je moet het lot niet tarten natuurlijk.

Uiteindelijk wil ik ook bij de startmotor terecht zien te komen. De tank is er nu dus ook af om bij de bovenkant van het blok te kunnen komen.
De kap die de startmotor afdekt zit met twee inbusbouten vast en die stribbelen een beetje tegen. Ik heb ze voorlopig maar in de week gezet met wat kruipolie. Terwijl ik daar aan het sleutelen was viel mijn oog
Click! een losse draad met een Scotch lock erop. Nou ben ik een beetje allergisch voor draadjes (en Scotch locks!) die zomaar wat rondhangen dus gelijk maar eens gekeken. Het draadje blijkt in een tweelingkabeltje te horen dat aan de starthulp onder het zadel vast zit. Aan die kant hangt het ook los. Van de twee draden is er maar 1 gebruikt. Geen paniek dus. Wel ga ik het schema er maar eens bij pakken om uit te vogelen hoe die starthulp nou echt zit aangesloten. Ik denk dat ik 'm er maar uit haal. Verder heb ik de verhoogde ruit eraf gehaald. Ik wil met een originele gaan rijden.

 
Oom agent! (2 keer!!) - kentekenplaat
4 april 2004. Heb direct na aankoop van de motor al een "nieuwe" kentekenplaat laten maken. Mede doordat de beemer een tijdje niet thuis stond kwam het er maar niet van om het ding erop te schroeven. Inmiddels ben ik er al twee! keer door een politieagent op gewezen dat dit zo niet kan. Gelukkig was er begrip voor de oldtimer en kwam ik er mee weg. De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan. De betreffende boutjes wilden niet zo erg loskomen na al die jaren. De slijptol dan maar, twee nieuwe boutjes en klaar. Wettelijk goed gekeurd nummerbord!
 
Foto's te klein
30 maart 2004. "De fotootjes op je site zijn een beetje klein" zei iemand. Daar heeft 'ie gelijk in. Ik had er alleen nog niets aan gedaan. Maar ja, als er kritiek komt moet je toch wat ;-) Daarom kun je nu op de meeste fotootjes klikken voor een grotere afbeelding.
 
Nog meer workshops - connector druppellader gemaakt
28 maart 2004. Heb inmiddels alle workshops bij Gerjo bezocht en ben daar heel happy mee. Vanalles opgestoken, zowel van oude als nieuwe fietsen. Ben benieuwd naar een eventueel vervolg.

Click! Ondertussen staat m'n beemer in z'n schuurtje en is het wat gemakkelijker om er eens wat aan te sleutelen. Zodoende zit de aansluiting voor de druppellader erop zoals ik me dat had voorgesteld. Het chassisdeel zit in het bakje onder het kontje van het zadel. Lekker uit de weg en relatief droog. De plug zelf kan er maar op 1 manier in en vergrendeld zichzelf en is nagenoeg "bomb proof". Verder was het vandaag mooi weer dus er opuit! Lekker dijkjes gereden in de omgeving Barendrecht en Rhoon, helemaal geweldig
 

Eerste workshop
1 maart 2004. Ben naar de eerste van drie workshops bij Gerjo de Jong geweest. Het onderwerp was elektriciteit aan de motor. Daar was een man of 25 op af gekomen. Deze groep werd in drie kleinere opgedeeld waarna langs de verschillende onderwerpen werd gerouleerd. E.e.a was goed voorbereid. De nodige onderdelen lagen in verschillende versies op tafels en werden, waar mogelijk, werkend en al uitgelegd.
Daarnaast stonden er opengewerkte motoren zodat je ook nog eens goed kon zien waar die onderdelen nu precies zitten. In alle verhalen is rekening gehouden met eigenaren van oude en nieuwe boxers en de K-serie. Maar, niet alleen over het praktische deel was goed nagedacht, ook de presentatie van de onderwerpen zelf zat goed in elkaar. Al met een prima avond dus en kijk ik alweer uit naar de volgende. Dan gaat het over wegligging, banden, schokbrekers etc. De workshop startte om zeven uur ('s avonds) precies, pas na elven gingen ik weer huiswaarts met BMW schrijfblokje ;-) en weer een nieuw contact met een RS eigenaar. Deze rijder, hij heet Han, kocht onlangs een R100 RS met 6000 kilometer op de teller. Nee, er ontbreekt geen cijfertje! Die machine is natuurlijk nog als nieuw. De folder is er zelfs nog bij. Die hoop ik één dezer even vast te mogen houden om door de scanner te halen zodat ik die aan m'n site toe kan voegen.

 
Motorport aan schuur gebouwd - valbeugels
7 februari 2004. Heb de zaken maar eens serieus aangepakt en een stuk aan m'n schuur gezet. Het probleem van een plek om te sleutelen is daarmee definitief opgelost. Gelukkig waren de weergoden vorig weekend met me, want tussen de buien en de storm door kon de aanbouw toch nog in ca. 1,5 dag plaatsen. Helaas raakte ik in de loop van de week bij een andere klus gewond aan m'n linkerhand. Het aanleggen van de verlichting en de druppellader is daardoor even uitgesteld. De aanbouw gaat twee doelen tegelijk dienen: motorstalling en buitenkennel voor de honden. Er komt nog een hekwerk voor de open zijde, dat houdt zowel motor als honden op z'n plaats. Verder heb ik vandaag een tot nu toe mij onbekende collega ontmoet. Hij adverteerde met wat BMW-spulletjes op internet en ik regageerde. Hij, Kees, bleek mijn naam van het werk te kennen en legde de link... Kees is bezig met de bouw van een cafe-racer op basis van een R75/5. Leuk project. Any way, hij had een paar valbeugeltjes over en die heb ik nu. :-)
 
Sleuteltent weggewaaid - workshops Gerjo de Jong
1 januari 2004. Had mooi plannen om tijdens de kerst eens wat te gaan sleutelen. Daarvoor had ik een mooie partytent op de kop getikt. "Sta ik tenminste droog" dacht ik. Het ding goed vastgezet want het is tenslotte geen zomer maar helaas. Het frame van de tent was niet sterk genoeg en is bezweken tijdens een storm. De motor staat al weken op m'n werk. Lekker warm en droog :-). Ben in gesprek met de beheerder van een sleutelruimte of de motor daar enige tijd kan blijven staan terwijl het voorwiel eruit is. Dat ik wil toch wel graag 's opknappen. Oh ja, heb mezelf opgegeven voor een aantal workshops bij Gerjo de Jong. Lijkt me erg leuk.
 

Nieuwe bougiekabels
10 november 2003. Kreeg een tip van Freek. Advertentie op het net. Heb zodoende van Jules Erkelens uit Den Haag een setje originele en nieuwe bougiekabels (en bougies) gekocht. Jules doet vooral in 1-cilinder BMW-spullen maar komt natuurlijk ook wel 's wat anders tegen.

 

12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23