|
Weblog R100RS - Archief deel 8
|
Toertocht Gerjo
de Jong & Motor Houtrust
20 september 2004. Gisteren 335 kilometer
gereden! Het weer was zondagochtend wonderwel goed dus
op naar Den Haag voor de start van de Houtrust/deJong
toertocht. Er waren er meer die er zin in hadden want
er waren maar liefst 300 bmw-rijders opgekomen. Het overgrote
deel op modern materiaal. E.e.a was goed geregeld. De
-prachtige- route was via e-mail en het web (GPS) al beschikbaar
gemaakt en werd ook op papier nog 's uitgedeeld en er
waren een aantal voorrijders.
Nadat ik me bij een niet al te grote groep had aangesloten
gingen we op weg. Ik dacht nog even dat het aan mij lag,
maar het ging gelijk behoorlijk van kiet. Ik moest er
met de oude beemer redelijk hard aan trekken om bij te
blijven. Zo hard zelfs dat ik eigenlijk geen tijd had
om op m'n gemak rond te kijken. Nadat we op een dijkje
met wandelaars en fietser de 100 km per uur hadden gehaald
vond ik het wel genoeg en heb me af laten zakken tot de
volgende groep opdook. Ook die gingen me wat te hard waarna
ik een tijdje alleen heb gereden om vervolgens bij een
rustplaats weer aan te sluiten bij de eerste groep. Daar
ging het inmiddels wat rustiger en met hen de route uitgereden.
Groepsgedrag is toch wel een raar fenomeen, kennelijk
wil niemand voor elkaar onder doen en gaat het steeds
harder. Ik heb er zelfs een paar op hun achterwiel voorbij
zien komen! Ik denk dan bij mezelf: "als je niet
echt wilt toeren ga dan op een cicuit een beetje blazen
maar doe niet zo achterlijk op de openbare weg".
Het zou overigens ook nog 's een
gigantische anti-reclame zijn voor de organiserende dealers
als het mis gaat en dat verdienen ze niet. Ze spannen
zich tenslotte in om iets leuks te bieden hetgeen ook
zeker gelukt is met een mooie rit, leuke band en een goede
BBQ!
Maar goed, hoe ging het verder? Nou prima dus! De beemer
heeft zich heel goed gehouden gehouden tussen al dat moderne
geweld! Hij kon goed mee, liep soepel met een mooi verbruik
van 1 op 20! Zelf had ik wel een beetje een houten kont
en pijnlijke schouders. Dat laatste schijnt een bekend
verschijnsel te zijn bij "S" en "RS"
rijders. Ik dacht er al over na, maar ik ga eens kijken
of ik het stuur iets in mijn richting kan verplaatsen.
Een veel groter probleem is dat -ondanks de verbetering
door de standaard ruit- het lawaai van de turbulentie
rond mijn hoofd op een lange rit echt zwaar gaat doorwegen.
Ik voelde me verder prima, maar m'n hoofd leek te exploderen!
Ik ga op onderzoek uit om te kijken of dat beter kan. |
|
|
|
Nationaal Veteranentreffen
12 september 2004. September is echt
showtime geloof ik. De ene beurs na de andere wordt gehouden.
Zodoende ben ik gisteren naar het Nationaal Veteranentreffen
in Woerden geweest. Hier lag het accent niet op onderdelen
en handel, maar op de motoren zelf. Alle merken door elkaar
en, alles rijdend. Toen ik voor de poort stond vroeg een
medewerker of ik met motor en al naar binnen wilde. Huh?
Hij legde uit dat iedereen met een brommer of motor die
ouder is dan 25 jaar gratis naar binnen mocht en op het
evenemententerrein zelf een plekje kon zoeken. Zo maak
je met z'n allen de tentoonstelling en dat is echt leuk.
Of je een uurtje komt of de hele dag maakt niet uit, je
gaat er maar gewoon bij staan.
En zo stond daar de beemer ineens tussen de Guzzi's, Ducati's,
Jawa's en noem maar op.
Ook was er een kaasrit!? Een rondje om de kerk zal ik
maar zeggen. Iedereen die daaraan deelnam werd eerst op
een podium gezet en kon iets vertellen over de brommer/motor
in kwestie.
Ik ben er zelf maar een uurtje gebleven omdat ik nog meer
te doen had. Ben wel van plan dit treffen voor volgend
jaar weer in de agenda te zetten.
De motor houdt zichzelf verder goed. Loopt 1 op 18 en
heeft een beetje olie verbruikt op ca 750 kilometer. Wel
is er een nieuw bijgeluidje. Ik heb geen idee waar het
vandaan komt. Het lijkt op het geluidje dat ik hoorde
voordat de kabel van de toerenteller afbrak. Het is wat
lastig te lokaliseren want het is er alleen als ik rijd. |
|
|
|
Vehikel Utrecht
- folder - uitnodiging toertocht
29 augustus 2004. Ben gisteren - op
de beemer natuurlijk - naar vehikel geweest. Ik had geen
echt doel, gewoon even kijken. Toch met iets thuis gekomen.
In die enorme berg onderdelen, boeken enzovoort viel m'n
oog ineens op een Nederlandstalige folder van de RS. Zomaar,
bovenop een enorme verzameling folders lag ' ie daar.
Nu had ik op het net wel eens een Engelstalige gezien,
maar dit vond ik toch net ff wat leuker. De brochure is
in een uitstekende conditie. Er zit zelfs een inlay in
met een overzicht van de kleuren waarin de motor geleverd
kon worden. Ik zal 'm binnekort scannen en in PDF op de
site zetten.
Kreeg trouwens ook een mailtje van Gerjo met een uitnodiging
voor een toerrit. Met bbq. Ik weet nog niet helemaal zeker
of het wel uit komt, maar ga mezelf toch opgeven. Kost
maar 7,50 euro, als ik niet blijk te kunnen is er geen
man overboord.
Heb ook weer getankt en dus de kilometerstanden bekeken.
Deze keer wees de dagteller 275 km aan. De totaalteller
voegde niet minder dan 679! km toe. Maar goed, ga als
het goed is deze week bij iemand langs voor een andere
teller. Oh ja, het verbuik was 1 op 17,9. |
|
|
|
Draadje los!
23 augustus 2004. Afgelopen vrijdag
eindelijk even tijd om te kijken wat er nou kon zijn.
De tank er maar eens af en ziedaar: een draadje van een
bobine los! Kennelijk verschoven met het terugzetten van
de tank. Draadje anders gelegd, kabelschoentje strakker
gemaakt en er weer opgestoken en starten maar. En lopen!
Dus, rijden maar weer. Trouwens, heb ergens gelezen dat
er in september ergens een grote oldtimerdag is. Daar
wil ik wel heen. Vehikel zit er trouwens ook weer aan
te komen. Ben ik vorig jaar een keer geweest, is ook wel
leuk om weer 's te gaan kijken. |
|
|
|
Nieuwe benzineleidingen
- weer niet starten
14 augustus 2004. Benzineslangetjes
gehaald en vervangen. Gelijk de tank er even af en de
remvloeistof bijgevuld. Geen fijne dag om te sleutelen,
veel regen. Zou 's avonds met de beemer naar de camping
gaan maar helaas, wel starten maar niet aanslaan! Dat
moest of iets kleins zijn of de stomme pech dat er net
even iets de geest geeft. Ik besloot het maar even te
laten. De familie reed namelijk een paar minuten voor
me uit. Hoe langer ik zou gaan prutsen hoe verder ze weg
waren en hoe vervelender voor ze om terug te moeten. Dus
terug in de schuur en zeiltje erover. |
|
|
|
Brandstofverbruik
- teller zit ernaast
13 augustus 2004. Ben even wezen tanken
want ik moest op reserve. 319 kilometer op 17.5 liter.
Dat is een mooie 1 op 18.2. Wel blijkt dat ik te vroeg
op reserve moet omschakelen. Officieel zou dat pas bij
3 liter moeten en niet bij plusminus 6. Kan er niet van
wakker liggen maar het is wel handig om te weten omdat
dat omschakelen tijdens het rijden niet echt een geweldige
bezigheid is. Ook blijkt mijn vermoeden over de afwijkende
kilometersregistratie juist. (helaas) De dagteller noteert
319 kilometers maar op de totaalteller is er maar liefst
624 kilometer bijgekomen! Dat is bijna factor twee. Ik
ga eens kijken of dit zo blijft of en dat de afwijking
constant blijft. |
|
|
|
Fotosessie
- knipperend rood lampje
12 augustus 2004 Het is mooi weer dus
de hoogste tijd voor een (bescheiden) fotosessie. Ik kan
natuurlijk allemaal wel vertellen wat ik aan
de motor heb opgeknapt, maar beeld spreekt nu eenmaal
meer tot de verbeelding. Althans, dat hoop ik ;-)
Door op het fotootje te klikken wordt een grote afbeelding
getoond. (136 kb) Bij dat plaatje is weer een link te
vinden naar een foto van vorig jaar om deze tijd toen
de beemer net onder z'n zeiltje vandaan kwam. Verder zijn
er nog twee detailopnames van het voorwiel en de linkerachterzijde.
Overigens, al rijdend viel me op dat het rode lampje
|
|
van de voorrem knippert als ik door
een kuil rijd. Nu is dat geen echte ramp, maar ik hou
niet zo van dat soort dingen. Als het maar lang genoeg
knippert wen je er aan en valt het niet meer op. Als het
lampje dan ooit eens echt gaat branden is de kans groot
dat je dat niet eens ziet. Het meest voor de hand liggend
is dat de remvloeistof in het reservoirtje heen en weer
klotst en het schakelaartje dus af en toe even wordt geactiveerd.
Zodoende wat remvloeistof gekocht om een heel klein beetje
bij te vullen. Ik was daarvoor toch bij Gerjo, dus gelijk
ook maar even wat benzineleiding meegenomen. Als 1 slangetje
poreus is geworden zullen de andere daar vast niet ver
vanaf zijn. Vervangen dus.
|
|
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|