<< Home
 
Pagina 12
Pagina 11
Pagina 10
Pagina 9
Pagina 8
Pagina 7
Pagina 6
Pagina 5
Pagina 4
Pagina 3
Pagina 2
Pagina 1

Weblog R100RS - Archief deel 3

Freek - windgeruis
26 oktober 2003. Op bezoek geweest bij Freek. Hij is de zwager van de collega die ik al eerder heb genoemd. Freek sleutelt al jaren aan zijn BMW's. Samen hebben we nog eens naar de motor gekeken en mijn renovatieplannetje doorgesproken. In grote lijnen klopt het wel. Leuk is, dat je na zo'n paar uurtjes al met een heleboel handige tips weer op pad gaat. Daarnaast is het voor mij als nieuwkomer in deze materie natuurlijk fijn om een aanspreekpunt te hebben. Freek zal nog veel "last" van me gaan krijgen.
Naar Freek heen en terug is iets meer dan 100 kilometer en eigenlijk uitsluitend snelweg. Ondanks mijn oordopjes was ik het lawaai (windgeruis) na een half uurtje wel behoorlijk zat. Tijdens de eerste ritjes was dat geruis er natuurlijk ook. Alleen waren die ritjes kort en/of gingen niet over de snelweg, het viel dus niet zo op.
Door met m'n hand de windstroom net boven de rand van het windscherm te veranderen, neemt het lawaai gelijk af. Als ik een beetje ga staan, en dus met m'n hoofd boven de ruit uitkom, is het ineens stil. Nu is de ruit verhoogt. De vorige eigenaar is kleiner dan ik, en zat achter de Speed5 netjes uit de wind. Ik krijg echter de volle laag. Ben er inmiddels achter dat er ook een hogere Speed7 is. Dat zou een oplossing kunnen zijn, evenals een lager standaard windscherm.
Ik zal eens rondvragen bij de diverse leveranciers van BMW-onderdelen of ze wat hebben liggen en, of ik daar 's een proefritje mee kan maken.
Het liefst rij ik met een hoge ruit. De bescherming van de volle kuip bevalt me prima. Ik zat op deze koude dag nog gewoon zonder binnenvoering in mijn jas.

 

De Knalpot - koplampglas - Optimate - connector
22 oktober 2003. Ben vandaag eens naar Rilland gereden om een kijkje te nemen bij de Knalpot. Daar staat genoeg mooi spul. Van heel oud tot zeer recent. Nog even een blik geworpen op een andere R100 RS, zelfde kleur, met slechts 21.000 kilometer op de teller. Net of 'ie vorig jaar is afgeleverd. Maar goed, omdat ik er toch was gelijk gevraagd of er toevallig een gebruikt ruitje op voorraad was dat in de kuip voor de koplamp hoort. "Koplampglas kuip" heet dat officieel. Dat bleek er te zijn, het was alleen niet te vinden. Na enig zoeken werd dat flexibel opgelost door even een ruitje uit een andere kuip te trekken.
Oh ja. Heb ook nog een Optimate druppellader gekocht. Leuk apparaatje alleen die pluggen! Daar ben ik niet kapot van. Die heb ik vervangen door iets uit de audioindustrie. Een vierpolige connector waar 30 A per pin mag lopen. Nu heb je dat voor een druppellader niet nodig, dat weet ik ook wel. Maar, als straks het chassisdeel op de motor is gemonteerd - met zware bekabeling - kan ik via de zelfde aansluiting druppelladen, maar ook aansluiten op een andere accu als ik toch 's leeg kom te staan. Lekker makkelijk via dezelfde plug en geen gedoe met losschietende accuklemmetjes.

 
Geluidje weg - slecht starten
13 oktober 2003. Dat van die toerentellerkabel klopte. De toerenteller doet het niet meer en het geluid is weg. Voorlopig niet erg. Wat wel erg is, is dat het erop lijkt dat de motor slecht start als het vochtig is.
Ik heb dat nu twee keer meegemaakt. Pas na 7 tot 9 keer starten komt er leven in de brouwerij. Vanmorgen was het wel koud maar droog en even ronddraaien en lopen!
Ik heb me al in laten fluisteren dat ik de bougies, bougiekabels en de contactpuntjes maar 's moet vervangen. Dat, met een goede afstelling, moet het probleem oplossen. Ik heb ook weer eens getankt en naar het verbruik gekeken; 12,5 liter op 200 kilometer. Niks mis mee lijkt me.
 
Nieuwe accu - welke lader?
5 oktober 2003. Pas afgelopen vrijdag even tijd gehad om een nieuwe accu te kopen. Dat was nodig want de totale ontlading van de oude accu tijdens de stilstand van de motor is toch funest geweest. Ben terecht gekomen bij de Fa. van Andel in de Waalhaven in Rotterdam. Accu's in alle soorten en maten en - naar mijn idee - redelijk geprijst. Voor 66,16 Euro een 30 Ampére accuutje gekocht. Ik noem het maar accuutje want mijn referentie voor die dingen is waarschijnlijk wat afwijkend. In m'n auto heb ik 2 x 100 Ampére, zodoende. Ik moest wel even doorstarten om de motor weer aan de praat te krijgen. Kan ook aan mij liggen, tot nu toe liep 'ie bijna altijd gelijk. Heb dus eigenlijk geen ervaring met langdurig starten. Ga morgen weer rijden om zo de accu gelijk weer een beetje op te peppen.
Heb wat gesurfd op het net en veel gelezen over de Optimate onderhoudslader. Schijnt een goed ding te zijn en rond de 60 Euro te kosten. Moet bij Motoport te koop zijn. Dat komt goed uit want daar hebben we er hier één van.
 

Accu kapot - ladertje kopen?
17 september 2003. Half zes in de ochtend. Sleuteltje erin, schakelaar om en starten en... bwhhh... accu leeg. Daar was ik al bang voor geweest. De accu is pas 1,5 jaar oud, maar is wel al twee keer helemaal ontladen. Nou liep de motor toevallig steeds bij de eerste klap, maar vandaag nu net even niet. En dan houdt het dus gelijk op. Als het straks kouder wordt kan ik het wel helemaal vergeten. Op zoek dus naar een andere accu. Ga gelijk ook maar 's rondkijken voor een onderhoudslader. Vandaag alsnog gestart aan de accu van m'n auto en brommen maar weer.

 
Poetsen - geluidje - nieuwe ontmoeting
3 september 2003. Heb er inmiddels wat woon- werkverkeer opzitten en begin zodoende een beetje aan de motor te wennen. Ook heb ik hem gisteren maar 's gewassen. Dat is waarschijnlijk in geen 5 jaar gebeurd. Ik had niet de bedoeling om er in één keer een fonkelende motor van te maken. Gewoon het ergste vuil eraf en eens kijken wat er onder vandaan komt. Op zich viel dat mee. Zeker de velgen zijn in een betere staat dan ik had gedacht en met de kuip komt het ook wel goed zonder naar de spuiter te moeten. Al met al is het nu een stuk nettere fiets.
Al rijdend heeft zich wel een nieuw mankementje aangediend. "Een geluid" zal ik maar zeggen. Ik denk dat het de kabel van de toerenteller is want het geluid is synchroon met het onregelmatig bewegen van de tellernaald. Ik zal maar eens beginnen met het smeren van de kabel.
Ook leuk zijn de contacten die zich rondom deze motor vanzelf aandienen. Zo heeft een collega mij in contact gebracht met zijn zwager die al aan zijn 10e! BMW bezig is en er al een aantal compleet heeft gereviseerd. We hebben voor het eind van de maand afgesproken. Dat zijn leuke ontmoetingen.
 

Naar Gerjo zonder voorrem!
20 augustus 2003. Vanmorgen in alle vroegte en dus relatieve stilte richting Alphen gereden. Het is toch niet zo'n geweldig gevoel om zonder voorrem op de A13 te zitten. Het is gelukkig nog niet druk en kom probleemloos (zonder te remmen dus eigenlijk) om 7:00 uur! aan.
Na demontage blijkt dat ook de remcilinder inderdaad gereviseerd moet worden. Dat vermoeden was er al, het werd alleen nog bevestigd.
Alle onderdelen zijn keurig geleverd, dus na circa 3 uurtjes sleutelen kan Gerjo de straat op om te testen. De afstelling van de remblokken vergt nog wat finetuning, daarna is er weer goed te remmen.
Wil ik "fabrieksnieuw" rijden zegt Gerjo, dan moeten ook de schijven een keer worden vervangen. Is geen haast mee.
Op pad maar weer. Eerst even een paar proefstops op het industrieterreintje bij de Jong en dan terug naar huis. Eindelijk kan ik "echt" rijden!

12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1


RSS feed weblog

Overzicht kosten

De motor 2500,00
Verzekering 52,00
Leges 7,80
Handboek 15,00
Revisie rem 570,00
Accu 66,16
Optimate 60,00
Koplampglas 25,00
Boek 12,50
Div.onderdelen 198.03
Spiegels 55,00
Solozadel 35,00
Wiel spaken 90,00
Band + onderd. 202,00
Wiel spaken 90,00
Achterband 106,23
Onderdelen 70,38
Storing/teller 69.53
CASU teller 130,60

Totaal 4355,23