|
Weblog R100RS - Archief deel 3
|
Freek - windgeruis
26 oktober 2003. Op bezoek geweest
bij Freek. Hij is de zwager van de collega die ik al
eerder heb genoemd. Freek sleutelt al jaren aan zijn
BMW's. Samen hebben we nog eens naar de motor gekeken
en mijn renovatieplannetje doorgesproken. In grote lijnen
klopt het wel. Leuk is, dat je na zo'n paar uurtjes
al met een heleboel handige tips weer op pad gaat. Daarnaast
is het voor mij als nieuwkomer in deze materie natuurlijk
fijn om een aanspreekpunt te hebben. Freek zal nog veel
"last" van me gaan krijgen.
Naar Freek heen en terug is iets meer dan 100 kilometer
en eigenlijk uitsluitend snelweg. Ondanks mijn oordopjes
was ik het lawaai (windgeruis) na een half uurtje wel
behoorlijk zat. Tijdens de eerste ritjes was dat geruis
er natuurlijk ook. Alleen waren die ritjes kort en/of
gingen niet over de snelweg, het viel dus niet zo op.
Door met m'n hand de windstroom net boven de rand van
het windscherm te veranderen, neemt het lawaai gelijk
af. Als ik een beetje ga staan, en dus met m'n hoofd
boven de ruit uitkom, is het ineens stil. Nu is de ruit
verhoogt. De vorige eigenaar is kleiner dan ik, en zat
achter de Speed5 netjes uit de wind. Ik krijg echter
de volle laag. Ben er inmiddels achter dat er ook een
hogere Speed7 is. Dat zou een oplossing kunnen zijn,
evenals een lager standaard windscherm.
Ik zal eens rondvragen bij de diverse leveranciers van
BMW-onderdelen of ze wat hebben liggen en, of ik daar
's een proefritje mee kan maken.
Het liefst rij ik met een hoge ruit. De bescherming
van de volle kuip bevalt me prima. Ik zat op deze koude
dag nog gewoon zonder binnenvoering in mijn jas.
|
|
|
|
De Knalpot - koplampglas - Optimate
- connector
22 oktober 2003. Ben vandaag eens
naar Rilland gereden om een kijkje te nemen bij de Knalpot.
Daar staat genoeg mooi spul. Van heel oud tot zeer recent.
Nog even een blik geworpen op een andere R100 RS, zelfde
kleur, met slechts 21.000 kilometer op de teller. Net
of 'ie vorig jaar is afgeleverd. Maar goed, omdat ik
er toch was gelijk gevraagd of er toevallig een gebruikt
ruitje op voorraad was dat in de kuip voor de koplamp
hoort. "Koplampglas kuip" heet dat officieel.
Dat bleek er te zijn, het was alleen niet te vinden.
Na enig zoeken werd dat flexibel opgelost door even
een ruitje uit een andere kuip te trekken.
Oh ja. Heb ook nog een Optimate druppellader gekocht.
Leuk apparaatje alleen die pluggen! Daar ben ik niet
kapot van. Die heb ik vervangen door iets uit de audioindustrie.
Een vierpolige connector waar 30 A per pin mag lopen.
Nu heb je dat voor een druppellader niet nodig, dat
weet ik ook wel. Maar, als straks het chassisdeel op
de motor is gemonteerd - met zware bekabeling - kan
ik via de zelfde aansluiting druppelladen, maar ook
aansluiten op een andere accu als ik toch 's leeg kom
te staan. Lekker makkelijk via dezelfde plug en geen
gedoe met losschietende accuklemmetjes.
|
|
|
|
Geluidje weg
- slecht starten
13 oktober 2003. Dat van die toerentellerkabel
klopte. De toerenteller doet het niet meer en het geluid
is weg. Voorlopig niet erg. Wat wel erg is, is dat het
erop lijkt dat de motor slecht start als het vochtig is.
Ik heb dat nu twee keer meegemaakt. Pas na 7 tot 9 keer
starten komt er leven in de brouwerij. Vanmorgen was het
wel koud maar droog en even ronddraaien en lopen!
Ik heb me al in laten fluisteren dat ik de bougies, bougiekabels
en de contactpuntjes maar 's moet vervangen. Dat, met
een goede afstelling, moet het probleem oplossen. Ik heb
ook weer eens getankt en naar het verbruik gekeken; 12,5
liter op 200 kilometer. Niks mis mee lijkt me. |
|
|
|
Nieuwe
accu - welke lader?
5 oktober 2003. Pas afgelopen vrijdag
even tijd gehad om een nieuwe accu te kopen. Dat was nodig
want de totale ontlading van de oude accu tijdens de stilstand
van de motor is toch funest geweest. Ben terecht gekomen
bij de Fa. van Andel in de Waalhaven in Rotterdam. Accu's
in alle soorten en maten en - naar mijn idee - redelijk
geprijst. Voor 66,16 Euro een 30 Ampére accuutje
gekocht. Ik noem het maar accuutje want mijn referentie
voor die dingen is waarschijnlijk wat afwijkend. In m'n
auto heb ik 2 x 100 Ampére, zodoende. Ik moest
wel even doorstarten om de motor weer aan de praat te
krijgen. Kan ook aan mij liggen, tot nu toe liep 'ie bijna
altijd gelijk. Heb dus eigenlijk geen ervaring met langdurig
starten. Ga morgen weer rijden om zo de accu gelijk weer
een beetje op te peppen.
Heb wat gesurfd op het net en veel gelezen over de Optimate
onderhoudslader. Schijnt een goed ding te zijn en rond
de 60 Euro te kosten. Moet bij Motoport te koop zijn.
Dat komt goed uit want daar hebben we er hier één
van. |
|
|
|
Accu kapot - ladertje kopen?
17 september 2003. Half zes in de
ochtend. Sleuteltje erin, schakelaar om en starten en...
bwhhh... accu leeg. Daar was ik al bang voor geweest.
De accu is pas 1,5 jaar oud, maar is wel al twee keer
helemaal ontladen. Nou liep de motor toevallig steeds
bij de eerste klap, maar vandaag nu net even niet. En
dan houdt het dus gelijk op. Als het straks kouder wordt
kan ik het wel helemaal vergeten. Op zoek dus naar een
andere accu. Ga gelijk ook maar 's rondkijken voor een
onderhoudslader. Vandaag alsnog gestart aan de accu
van m'n auto en brommen maar weer.
|
|
|
|
Poetsen - geluidje
- nieuwe ontmoeting
3 september 2003. Heb er inmiddels
wat woon- werkverkeer opzitten en begin zodoende een beetje
aan de motor te wennen. Ook heb ik hem gisteren maar 's
gewassen. Dat is waarschijnlijk in geen 5 jaar gebeurd.
Ik had niet de bedoeling om er in één keer
een fonkelende motor van te maken. Gewoon het ergste vuil
eraf en eens kijken wat er onder vandaan komt. Op zich
viel dat mee. Zeker de velgen zijn in een betere staat
dan ik had gedacht en met de kuip komt het ook wel goed
zonder naar de spuiter te moeten. Al met al is het nu
een stuk nettere fiets.
Al rijdend heeft zich wel een nieuw mankementje aangediend.
"Een geluid" zal ik maar zeggen. Ik denk dat
het de kabel van de toerenteller is want het geluid is
synchroon met het onregelmatig bewegen van de tellernaald.
Ik zal maar eens beginnen met het smeren van de kabel.
Ook leuk zijn de contacten die zich rondom deze motor
vanzelf aandienen. Zo heeft een collega mij in contact
gebracht met zijn zwager die al aan zijn 10e! BMW bezig
is en er al een aantal compleet heeft gereviseerd. We
hebben voor het eind van de maand afgesproken. Dat zijn
leuke ontmoetingen. |
|
|
|
Naar Gerjo zonder voorrem!
20 augustus 2003. Vanmorgen in alle
vroegte en dus relatieve stilte richting Alphen gereden.
Het is toch niet zo'n geweldig gevoel om zonder voorrem
op de A13 te zitten. Het is gelukkig nog niet druk en
kom probleemloos (zonder te remmen dus eigenlijk) om
7:00 uur! aan.
Na demontage blijkt dat ook de remcilinder inderdaad
gereviseerd moet worden. Dat vermoeden was er al, het
werd alleen nog bevestigd.
Alle onderdelen zijn keurig geleverd, dus na circa 3
uurtjes sleutelen kan Gerjo de straat op om te testen.
De afstelling van de remblokken vergt nog wat finetuning,
daarna is er weer goed te remmen.
Wil ik "fabrieksnieuw" rijden zegt Gerjo,
dan moeten ook de schijven een keer worden vervangen.
Is geen haast mee.
Op pad maar weer. Eerst even een paar proefstops op
het industrieterreintje bij de Jong en dan terug naar
huis. Eindelijk kan ik "echt" rijden!
|
|
|
Overzicht kosten
De motor |
2500,00 |
Verzekering |
52,00 |
Leges |
7,80 |
Handboek |
15,00 |
Revisie rem |
570,00 |
Accu |
66,16 |
Optimate |
60,00 |
Koplampglas |
25,00 |
Boek |
12,50 |
Div.onderdelen |
198.03 |
Spiegels |
55,00 |
Solozadel |
35,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Band + onderd. |
202,00 |
Wiel spaken |
90,00 |
Achterband |
106,23 |
Onderdelen |
70,38 |
Storing/teller |
69.53 |
CASU teller |
130,60 |
|
Totaal |
4355,23 |
|
|