Technische staat na aankoop
De motor heeft altijd buiten gestaan. Weliswaar onder
een hoes, maar toch. Verder is er de eerste jaren zomer en winter mee
doorgereden. De invloeden daarvan zijn uiteraard zichtbaar. Daarnaast
zijn er hier en daar de gebruikelijke sporen van slijtage door het gebruik.
De kilometerstand is 134951.
Mechanisch
is de motor altijd goed onder-houden, daarover later meer. Maar, wat zijn
de gevolgen van 1,5 jaar stilstand? Op zich valt het me allemaal mee.
Nadat de accu is opgeladen is het even starten en hij loopt! Na eerst
een kort stukje te hebben gereden is er nergens lekkage te zien. Een paar
dagen later is ook na twee uur rijden het blok nog steeds droog.
De
machine is vuil maar niet rot. Op het frame is één beschadiging
te vinden die wordt veroorzaakt doordat de buddyseat is doorgezakt.
De meeste roestvorming die hieronder genoemd wordt is licht.
Ook electrisch lijkt alles in orde. Alle verlichting en alle meters werken.
Zelfs het groene lampje van de vrijloop brandt.
Starthulp
Onder het achterste deel van de buddy blijkt een geheimzinnig
kastje te zitten
met een paar draadjes eraan en een schakelaartje erop. Dat blijkt een
starthulp te zijn!
In het kastje zit een 6 volt blokbatterij die met behulp van het schakelaartje
aan de bobines wordt gekoppeld. Het merk is Aerochem en volgens het opschrift
is het een "startversneller". De leverancier is afkomstig uit
Amsterdam.
Eerder onderhoud
In een aantal werkbonnen van Jan Keessen is het één
en ander aan onderhoudswerkzaamheden terug te vinden. In de eerste jaren
gebeurd er niet zoveel. Op een bon zonder datum staan bij 27884 km twee
uitlaatdempers een keer vermeld. Verder komen banden en remblokken regelmatig
op de bonnen terug. In 1992 worden bij een kleine beurt de uitlaten en
bochten vervangen. Dat kost maar liefst Hfl. 1176.95! Waarschijnlijk is
dat de tweede keer dat de dempers worden vervangen.
In 1996 gaat er bij een km-stand van 124311 een nieuwe middenbok
onder de motor en worden de benzinekranen vervangen. Met nog wat kleine
dingetjes kost dat 784 gulden en 98 cent!
Uit een bon van 1998 blijkt dat de koppelingsplaten zijn
vervangen. Aan de hele achterbrug en cardan is daarbij gelijk het nodige
aan onderhoud gedaan. Dat was een tijdrovende klus. Van het totaalbedrag
voor deze reparatie van Hfl 1871,29, is bijna 900 gulden arbeidsloon.
De laatste werkbon is van 2001. Dat was een kleine
beurt. Daarbij is de voorrem gangbaar gemaakt. Dat zou kunnen. De motor
werd toen al nauwelijks meer gebruikt.
Op te knappen
Maar om er weer echt netjes bij te rijden moesten er
wel een aantal zaken worden opgeknapt. In de weblog lees je daar alles
over.
|