Home
Geschiedenis
Technische staat
Technische gegevens
Diversen
Weblog
Weblog archief
Links
 
Contact
Technische staat na aankoop

Click! De motor heeft altijd buiten gestaan. Weliswaar onder een hoes, maar toch. Verder is er de eerste jaren zomer en winter mee doorgereden. De invloeden daarvan zijn uiteraard zichtbaar. Daarnaast zijn er hier en daar de gebruikelijke sporen van slijtage door het gebruik. De kilometerstand is 134951.

 

Click!Mechanisch is de motor altijd goed onder-houden, daarover later meer. Maar, wat zijn de gevolgen van 1,5 jaar stilstand? Op zich valt het me allemaal mee. Nadat de accu is opgeladen is het even starten en hij loopt! Na eerst een kort stukje te hebben gereden is er nergens lekkage te zien. Een paar dagen later is ook na twee uur rijden het blok nog steeds droog.

Click!De machine is vuil maar niet rot. Op het frame is één beschadiging te vinden die wordt veroorzaakt doordat de buddyseat is doorgezakt.

De meeste roestvorming die hieronder genoemd wordt is licht. Ook electrisch lijkt alles in orde. Alle verlichting en alle meters werken. Zelfs het groene lampje van de vrijloop brandt.




Starthulp
Onder het achterste deel van de buddy blijkt een geheimzinnig kastje te Click!zitten met een paar draadjes eraan en een schakelaartje erop. Dat blijkt een starthulp te zijn!
In het kastje zit een 6 volt blokbatterij die met behulp van het schakelaartje aan de bobines wordt gekoppeld. Het merk is Aerochem en volgens het opschrift is het een "startversneller". De leverancier is afkomstig uit Amsterdam.

Eerder onderhoud
In een aantal werkbonnen van Jan Keessen is het één en ander aan onderhoudswerkzaamheden terug te vinden. In de eerste jaren gebeurd er niet zoveel. Op een bon zonder datum staan bij 27884 km twee uitlaatdempers een keer vermeld. Verder komen banden en remblokken regelmatig op de bonnen terug. In 1992 worden bij een kleine beurt de uitlaten en bochten vervangen. Dat kost maar liefst Hfl. 1176.95! Waarschijnlijk is dat de tweede keer dat de dempers worden vervangen.

In 1996 gaat er bij een km-stand van 124311 een nieuwe middenbok onder de motor en worden de benzinekranen vervangen. Met nog wat kleine dingetjes kost dat 784 gulden en 98 cent!

Uit een bon van 1998 blijkt dat de koppelingsplaten zijn vervangen. Aan de hele achterbrug en cardan is daarbij gelijk het nodige aan onderhoud gedaan. Dat was een tijdrovende klus. Van het totaalbedrag voor deze reparatie van Hfl 1871,29, is bijna 900 gulden arbeidsloon.

De laatste werkbon is van 2001. Dat was een kleine beurt. Daarbij is de voorrem gangbaar gemaakt. Dat zou kunnen. De motor werd toen al nauwelijks meer gebruikt.

Op te knappen
Maar om er weer echt netjes bij te rijden moesten er wel een aantal zaken worden opgeknapt. In de weblog lees je daar alles over.